Butikerna om matbluffen: ”Ser hur vi går vidare”

Pratar ut efter "vinsten".

Alpro Cuisine Soya vispbar blev utsedd till Årets Matbluff av konsumenterna, då den endast innehöll 2 procent sojabönor, men hela 25 procent palmolja. Danone, som ligger bakom produkten, lovade att se över kommunikationen kring den och agera.

Men att ändra kommunikationen kring en specifik produkt görs sällan över en natt. Så vad gör återförsäljarna, alltså dagligvaruhandlarna, i väntan på bättring från leverantören? Tar de ansvar för att hjälpa sina kunder att göra ett mer informerat val? När vi tittade på flera av de stora matbutikerna på nätet så listas produkten just som ”Vispgrädde Soja” i någon form.

Annons

LÄS ÄVEN: Det blev årets matbluff: ”Väldigt många känner sig lurade”

Hos Axfood, som äger Mat.se och Willys har man inte hunnit planera om man tydligare ska upplysa kunderna om produktens innehåll, som alltså uppenbarligen många känt sig lurade av.

Detta är ju ingen av våra egna märkesvaror, så märkesansvaret ligger hos dem, svarar Claes Salomonsson, presschef på Axfood, i ett mail.

Han lämnar dock öppet för möjligheten att förändring kan ske och att respektive kedja kan ändra sin kommunikation, eller kräva det av leverantören.

"Har en nära dialog"

Hos Coop undersöker man saken just nu för att se vilka åtgärder man kan tänkas behöva ta.

Vi har inte tagit fram någon speciell kommunikation för just den produkten utan har en nära dialog med leverantören och ser hur vi går vidare utifrån vad som kommer fram där, säger Tarik Belqaid, pressekreterare på Coop Sverige, till Ehandel.

Hos ICA resonerar man annorlunda. Där kommer man inte att göra några förändringar i hur produkten visas upp, vare sig i butik eller på nätet. I onlinebutiken är produkten i dag listad som "Sojavisp".

ICA uppmärksammar inte utmärkelser som olika produkter kan få tilldelade. Vi har ingen särskild kommunikation kring produkten i dag och kommer inte att ha det senare heller, kommenterar Susanne Vo Bergqvist, pressansvarig på ICA Gruppen.

Annons

"Åtgärder kommer att vidtas"

Butikerna verkar alltså inte alltför villiga att hjälpa kunderna att bättre förstå vad de köper ens i ett fall där många känt sig dragna vid näsan. Men nu verkar dock en lösning inte vara alltför långt borta. Danone har reagerat blixtsnabbt och ser ut att kunna få ut sin växtbaserade vispgrädde i nytt och tydligare omslag inom en överskådlig framtid.

Sojainnehållet anges på ingredienslistan i enlighet med lokala regelverk. Vi är redan i processen när det gäller förpackningen så åtgärder kommer att vidtas relativt snabbt, berättar Maria Mossenberg, pressansvarig på Danone, som också förklarar innehållet så här:

När det gäller andelen soja motsvarar de två procenten innehållet av protein som finns i traditionell vispgrädde. Mer soja, hade gett mer protein, vilket inte hade gjort produkten vispbar. Palmkärnolja (fett) anges i ingredienslistan på förpackningen. Vi använder palmolja i den här produkten eftersom det är den enda ingrediens som ger produkten dess önskade egenskaper: En flytande, växtbaserad produkt som är lätt att vispa, med utmärkt hållfasthet när det gäller konsistensen.

Danone påpekar också att den använda palmoljan är certifierad Round Table Sustainable Palm Oil och att hållbar palmolja stöds av Världsnaturfonden av sociala och ekologiska skäl.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!