I 115 år har festföretaget Butterick's funnits på den svenska marknaden. Trots att de har över hundra år på nacken, så kan 2018 vara ett av företagets mest händelserika år hittills. I början av året fick bolaget en ny vd - efter att den gamla hade suttit i 41 år på sin post.
LÄS ÄVEN: Buttericks VD lämnar efter 40 år - här är efterträdaren
Således är det numera Therese Carlsson som styr det anrika företaget. Hon har själv gjort en imponerande resa från ett sommarjobb i Butterick's butik på Gröna Lund, till självaste vd-posten. Hon är dock inte den enda nykomlingen i toppen på företaget. Sedan årsskiftet har en helt ny ledning och organisation inrättats och Therese Carlsson är klar över vad som är hennes och den nya ledningens huvudsakliga uppgift.
- Utmaningen är att lyckas förvalta det arv som vi har, samtidigt som vi tar in Butterick's in i framtiden, säger hon till Ehandel.se.
Det arbetet har minst sagt tagit en rivstart. I maj kunde vi berätta att Butterick's bland annat hade inlett en större satsning på marknadsföring via bland annat Instagram, och samtidigt hittat en ny försäljningskanal i Instagram Shopping.
LÄS ÄVEN: Ny VD skulle föryngra bolaget - säljer nu på Instagram
"Google Shopping mycket intressant"
Men det är långt ifrån den enda satsningen på att digitalisera affärsidén som företaget har inlett under året.
- Instagram är en bra kanal för att integrera både följare och målgrupp. Men när det gäller försäljningskanal så är faktiskt Google Shopping en mycket mer intressant satsning från oss. De senaste fyra månaderna har vi tredubblat vår försäljning via Google Shopping, berättar Therese Carlsson.
Hon tillägger att en av huvudorsakerna till den utvecklingen är att Butterick's stärkte upp sitt webbteam och bland annat anställde Nataly Sahyouni, som nu ansvarar för hela bolagets webbplats. Hon har en spetskompetens inom webbanalys och har därmed jobbat hårt med att förbättra företagets närvaro online.
Själv var Therese Carlsson dessutom nyligen på en mässa i norska Drammen. Där anordnade Butterick's-teamet bland annat sminkkurser, som de sände live på Instagram, via Instagram Stories. Ett populärt inslag var när “kidsen” fick önska sig nästa sminkning.
- Det var ett format som passade vår målgrupp. De gillar när vi delar roligt och lättsinnigt material och många av våra följare ville passa på att interagera med oss.
Konkurrens senaste decenniet
Just att sända live på Instagram menar Therese därför också är något som Butterick's kommer att göra fler gånger. Hon säger att ett av hennes mål är att återta marknadsandelar.
- Historiskt sett har vi varit ganska ensamma i vår kategori i Sverige. Men de senaste tio åren så har det blivit väldigt många fler aktörer i festbranschen, både i den fysiska handeln och på nätet. Därför har vi förstås tappat en del till våra konkurrenter, men ett av mina mål är att återta marknadsandelar.
Förutom satsningarna på Instagram har företaget därför även börjat utforska hur man kan jobba med exempelvis olika samarbeten med influencers. Butterick’s har just fått ett spännande uppdrag inför Halloween som de hoppas kunna berätta mer om inom kort.
Således går det förstås inte att förneka att företaget lägger allt mer energi just på sin e-handel och andra digitala kanaler. Therese Carlsson menar att det delvis beror på ett skifte i hur de ser på de digitala kanalerna i förhållande till de fysiska.
- Vi har tidigare sett vår webshopp som en förlängd arm av våra fysiska butiker. Idag ser vi Buttericks.se som en egen butik. Det mindsetet tror jag är avgörande just nu, för de framgångar vi ser, säger hon.
"En fråga vi ställer oss internt"
Däremot menar hon att det är fel att säga att Butterick's inte har tagit sig in på den digitala marknaden förrän nu.
- Vi var faktiskt en av de första aktörerna med att börja med nätförsäljning. I början av 2000-talet var vår näthandel igång, men skillnaden var just att vi då såg e-handeln som en förlängd arm till de fysiska butikerna, som vi, i kombination med grossistverksamhet, menade var huvudfokuset. Det som sker nu är att vi satsar mycket mer på omnikanal-handel och på att integrera kanalerna med varandra.
Men hur kom det sig att det tog så lång tid innan ni nådde fram till insikten att e-handeln är en egen kanal?
- Ja, det är en svår fråga som vi nu också ställer oss internt. Jag tror att svaret är att vi har haft fokus på den fysiska handeln. Det har fungerat ganska bra, så då har vi varit ganska nöjda med det.
Nu står företaget inför årets stora högtid - Halloween. Den tid på året då alla plötsligt efterfrågar deras produkter och köerna tidvis ringlar inifrån butikerna och ut på gatorna. Och första veckan i oktober har fått en rekordstart, meddelar företaget. Försäljningen på webben har ökat med över 60 procent de första 10 dagarna denna månad, jämfört med föregående år.
Inför denna högtid har Buttericks också en tradition som de håller hårt på.
- I över 20 år har vi hängt upp ett spöke vid vår butik på Drottninggatan i början av oktober. I år blir det 23:e gången som spöket hänger där och vi har upptäckt att det för många blir något av en återkommande tradition att beskåda spöket. Både våra kunder, förbipasserande och folk som bor på gatan stannar ofta upp för att kolla lite extra på spöket.
Klarar ni 115 år till?
- Haha, ja absolut. Vi har mycket kvar att ge.