Buttericks öppnar nytt mitt i krisen: “Bra butiker överlever”

"Har velat testa en längre tid".

Den 1 augusti slår Buttericks upp portarna till en helt ny butik. Den ligger i köpcentret Täby Centrum i Stockholm, och blir företagets första som ligger i just ett köpcentrum.

Beslutet att öppna en ny fysisk butik kommer efter att coronapandemin under våren mer eller mindre lamslagit stora delar av den fysiska detaljhandeln. Samtidigt meddelade Buttericks i början av 2019 att den fysiska försäljningen hade backat.

Annons

LÄS ÄVEN: Buttericks backar: “Lägre försäljning i våra fysiska butiker”

Men Stina Petrini, chef för marknad och affärsutveckling på Buttericks, är optimistisk inför den nya satsningen.

Vi har tittat på var konsumenten är. Samtidigt som vi har utvecklat vår e-handel så tror vi på en kombination av olika försäljningskanaler. Det viktiga är att finnas där kunden finns, säger hon till Ehandel.

Vi har velat testa köpcentrum en längre tid och nu skyndade pandemin på vårt beslut om att satsa.

"Färre befinner sig i städerna"

För närvarande har Buttericks sex butiker. De ligger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Helsingborg och Halmstad - på samtliga platser i vad Stina Petrini beskriver som A-lägen i citykärnor.

Den här gången har det istället handlat om att hitta ett A-läge i ett köpcentrum. Den nya butiken har dessutom fått ett nytt koncept, som Stina Petrini lovar ska kombinera det klassiska Buttericks med en ny och modern kundupplevelse.

Vi ser ett förändrat beteende där fler arbetar hemifrån och färre personer befinner sig inne i städerna. På Täby Centrum får vi en bra mix med många välkända varumärken.

Hur ser planen för ert butiksnät ut framåt?

Annons

Den håller vi lite för oss själva. Det jag kan säga är att vi ska finnas där kunden är och att vi ständigt ser över vår verksamhet.

Buttericks affär består av tre ben; fysiska butiker, e-handel och grossistverksamhet. Butikerna står för den absolut största delen av försäljningen, men grossistverksamheten och e-handeln bidrar till att företaget når hela landet.

Vi brukar säga att bra butiker överlever. Vi har funnits sedan 1903 och de här tre benen har varit en väldigt viktig faktor för vår framgång, avslutar Stina Petrini.

Annons