Byggmax satsning på lågpris tog skruv – spikade ny tillväxt

Brädade EBITA-rekordet.

Lågpristrenden verkar långtifrån vara över och det är Byggmax Group väldigt glada över. När de nu rapporterar sitt tredje kvartal konstateras nämligen att de snickrat ihop en tillväxt på 9,1 procent och en omsättning på 2,4 miljarder kronor

I det tredje kvartalet ökade försäljningen trots mycket tuffa jämförelsetal. Byggmax fortsatte att ta marknadsandelar och EBITA-resultatet var det bästa någonsin för ett tredje kvartal, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax Group, i en kommentar.

Annons

EBITA ökade nämligen från 335 till 406 miljoner kronor under perioden - alltså en ny toppnotering för koncernen.

Precis som många andra under perioden har Byggmax Group och deras varumärken kämpat med stigande råvarupriser och fraktutmaningar. Det har inneburit att konsumenterna fått se högre prislappar under tiden.

Ökade råvarupriser har kompenserats av ökade konsumentpriser och förbättringen i bruttomarginal drevs fortsatt av förbättrad produktmix och skaleffekter. Utmaningar i varuförsörjning har sammantaget varit hanterbara, säger Mattias Ankarberg.

Klicka & hämta dominerar

Det är heller ingen hemlighet att e-handeln är med och driver på tillväxten. Tillsammans med bolagets mer moderna butikskoncept "Butik 3.0" har webbutikerna varit en stark motor.

E-handel i Byggmax varumärke fortsatte växa, trots tuffa jämförelsetal. Den allra snabbaste tillväxten kom fortsatt från "beställ online, hämta i butk", rapporterar Mattias Ankarberg.

Byggmax fortsätter nu omställningen mot lågpris och meddelar att fler butiker ska uppgraderas med det nya konceptet. E-handeln ska förbättras och nya enheter ska öppnas. Dessutom är man inte främmande för ytterligare förvärv. Och målsättningen är fortsatt 10 miljoner i omsättning till 2025.

Annons