Under räkenskapsåret 2024 ökade Coffydoors nettoomsättning till 6,4 miljoner kronor, en uppgång från 4,3 miljoner kronor året innan. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet från en förlust på -3,6 miljoner kronor 2023 till -2,2 miljoner 2024.
Enligt grundaren Jonathan Johansson fångar dock helårssiffrorna bara en del av den omställning som bolaget genomgått.
Förvisso växte vi med cirka 50 procent under räkenskapsåret och minskade samtidigt förlusten – men det fångar egentligen bara en mindre del av de ändringar vi gjort senaste året, säger han i en kommentar.
Försenat projekt gav tillväxtspurt
Huvuddelen av tillväxten kom under årets sista fem månader. Anledningen var ett stort projekt med en ny e-handelslösning som försenades från andra kvartalet till efter sommaren.
När vi väl gick live fick vi snabbt de effekter vi hoppats på: ett tydligt lyft i lönsamhet, starkare retention och flera lönsamma månader under andra halvåret. I praktiken kom all vår tillväxt under årets sista fem månader, förklarar Jonathan Johansson.
Under perioden augusti till december uppgick tillväxten till nära 100 procent jämfört med samma period föregående år, med ett kraftigt förbättrat resultat.
Bolagets soliditet har dock påverkats och sjönk till 12,9 procent vid utgången av 2024, jämfört med 69,6 procent året innan.
Tar in miljonbelopp
Under första halvåret 2025 har Coffydoor genomfört en nyemission på cirka 5 miljoner kronor för att finansiera nästa steg: en internationell expansion. Befintliga ägaren Martin Lorentzon deltog i rundan, via investmentbolaget Rosello, som även lockade flera nya ängelinvesterare:
- Jens Saltin, med ett förflutet på Klarna och Steven App.
- Fredrik Petersson, tidigare styrelseledamot i den börsnoterade konkurrenten Sjöstrand Coffee.
- Henric Persson, medgrundare av Glossybox i Norden och tidigare på Kinnevik.
- Sakarias Mårdh från Magnasilva.
- George Westin, grundare av Hero Gaming.
Även en av bolagets prenumeranter deltog i investeringsrundan, något Jonathan Johansson ser som ett styrkebesked.
Inför den stundande lanseringen i Europa väljer bolaget att använda en mer standardiserad e-handelsplattform för EU-marknaden, medan den svenska sajten kommer att fortsätta drivas med en delvis skräddarsydd lösning.
Vi har byggt ett starkare och mer skalbart bolag – och jag och teamet ser väldigt ljust och exalterat på andra halvan av året för Coffydoor och våra medlemmar.