Bytte hemsida – då rusade försäljningen: ”Fantastiskt”

Skapar både nya och högre försäljningstoppar.

Det går undan för Juniper, e-handeln som gjort sig kända för sina sängkläder. I augusti upplevde bolaget en 85-procentig tillväxt, trots tuffa jämförelsetal.

Augusti har alltid varit en stark månad för Juniper, men det känns fantastiskt att vi trots det växer med 85 procent i ett svårt makroekonomisk klimat. Om jag får gissa är nog inredningsdesign också en av de hårdast drabbade branscherna, när konsumenter drar ned på sina utgifter, säger Mathilda Wibom Westerberg, medgrundare och vd på Juniper, till Ehandel.

Annons

En stor anledning bakom tillväxten är den nya hemsidan och bytet av e-handelsplattform. Dessutom upptäckte man tidigare i år att man med rätt marknadsföring kunde skapa helt nya försäljningstoppar.

Vi har i år, istället för att bara gå efter naturliga försäljningstoppar, lagt till en topp i april där vi växte med 124 procent. Vi skapade en "buzz" och incitament för kunden, där vi i princip använde oss av samma taktik som under november och december. Då föddes också tanken: Vad kan vi göra för att öka ännu mer i augusti?

Med hjälp av bland annat Facebook-annonser och utlottning av bäddset lyckades man också få försäljningen att öka rejält. När allt summerades hade man ökat det genomsnittliga orderbeloppet med 15 procent och konverteringsgraden med runt 35 procent. Detta trots att man inte nämnvärt ökat investeringarna i marknadsföring.

Och söndagen den 27 augusti var försäljningen högre än i både januari och februari var för sig, säger Mathilda Wibom Westerberg.

Hon berättar att det här har lett till att man nu ser över strategin och möjligheten att skapa fler försäljningstoppar än de två traditionella. Något som skulle skapa både en jämnare intäktsström och likviditet.

Har ni justerat upp tillväxtmålet för i år, eller är det i linje med tidigare prognos?

Det är i linje med vad vi har pratat om tidigare. Vi ligger på runt 40 procent tillväxt i år och nu planerar vi för vår nästa försäljningspeak i november/december. Hur det går då beror på om vi kan få våra leveranser i tid, då vi sålde slut standardstorlekarna bland fler av våra mest populära produkter. Så vi har haft möte med fabriken, för att se vad vi kan göra, säger Mathilda Wibom Westerberg.

Annons
Annons