Caia-utmanaren raketökar – flyger 150 procent

Ska öka 60 procent i år.

Skönhetsvarumärket Hickap startades av influencersyskonen Wilma och Emil Holmqvist. Hickap står i dag stadig inom samma segment som det Bianca Ingrosso-grundade skönhetsvarumärket Caia Cosmetics.

Produktutbudet hos de två bolaget är mycket likt, men skillnaden utgör främst försäljningskanalerna. Caia Cosmetics utmärker sig nämligen genom att alltid stå fast vid att varumärkets produkter endast ska säljas via den egna e-handeln.

Annons

Men Hickaps sortiment har välkomnats av flertalet svenska återförsäljare som bland annat Lyko, Eleven, H&M och Apotek Hjärtat.

LÄS ÄVEN: Youtube-duon siktar mot 12 miljoner: ”Helt lyriska”

När vi senast skrev om Hickap berättade duon att man hoppas omsätta 12 miljoner kronor under 2021. Och idag, när redaktionen bläddra i den färska rapporten, kan vi läsa att man lyckats passera siffran och landa på 14,3 miljoner kronor. En omsättningsökning om 155 procent. Samtidigt har även rörelseresultatet vuxit med med över 280 procent och uppgått till 6,1 miljoner.

Vad har bidragit till den starka tillväxten?

Främst på tre faktorer: Fortsatt bra tillväxt i den egna e-handeln, utökning av sortimentet samt breddning av distributionskanalerna. Vi har en hög grad av återkommande kunder, vilket vi tolkar som att målgruppen verkligen uppskattar våra produkter, säger Emil Holmqvist, vd och medgrundare av Hickap, till Influens.se och fortsätter:

För övrigt tycker jag att vi gör ett bra arbete med att bygga vårt varumärke. Kunden uppfattar Hickap som genuint och produkterna associeras med kvalitet. Allt det bidrar naturligtvis till lönsamheten och vi ser stor tillväxtpotential framöver, Siffrorna för det innevarande året har, enligt Emil, inte heller svikit. Under 2022 siktar man nämligen på en 60-procentig intäktsökning.

Försäljningsprognosen pekar mot cirka 23 miljoner kronor i omsättning – med fortsatt bra lönsamhet, tillägger han.

Vi fortsätter lansera nya produkter i högt tempo och försäljningen utvecklas i linje med våra förväntningar. Att vi kan hålla uppe farten i en sviktande marknad tyder på en stor styrka i vårt varumärke.

Annons
Annons