Care of Carl går utanför Norden: “Stor respekt för den tyska kunden”

“Ett mycket naturligt steg”.

Tidigare i år kunde vi berätta om hur den svenska e-handlaren Care of Carl förberedde sig för nästa tillväxtfas. Då meddelade företagets grundare och vd, Henning Källqvist, att man planerade att ge sig in på nya marknader inom en nära framtid.

LÄS ÄVEN: Care of Carl: ”Förbereder för nästa tillväxtfas”

Annons

Nu står det klart att nästa marknad blir Tyskland, efter att ha tagit sig an Finland i slutet av förra året. Care of Carl stiger alltså för första gången utanför Norden.

Vi får ofta förfrågningar från potentiella tyska kunder, som vill handla av vårt välvalda utbud av skandinaviska varumärken, trots att butiken tills nu bara funnits på skandinaviska språk. Därav blev det ett mycket naturligt steg och beslut för oss att Tyskland skulle bli vår nästa marknad, säger Henning Källqvist i ett pressmeddelande.

"Alltid göra det lilla extra"

Den nya butiken finns på CareofCarl.de och ska ge tyskarna tillgång till ett "noga handplockat" utbud från skandinaviska, italienska och brittiska varumärken.

Vi har stor respekt för att den tyska kunden kan ha andra krav i jämförelse med dem på våra befintliga marknader. Vår ambition är alltid att göra det lilla extra för att möta och helst överträffa våra kunder förväntningar. Därför har vi anpassat så många saker som möjligt för att skapa en inhemsk känsla såsom betalsätt, språk samt att vi anställt och skapat ett dedikerat tyskspråkigt team, och vi arbetar med externa sidor för att ge kundomdömen, som exempelvis Trusted Shops, förklarar Henning Källqvist.

Nätbutiken slog upp portarna i tisdags, den 1 oktober.

Annons