CDON-chefen svarar på kritiken: ”Handlaren är avstängd”

Kostnader på uppemot 20 miljoner för att ersätta kunderna.

Beställda och betalda varor som inte levererades och en kundtjänst som inte svarar. Det är några av de vittnesmål som trillat in från kunder som handlat hos CDON den senaste tiden. De aktuella klagomålen kan kopplas till köp hos en handlare vid namn Mobileshop.se, vilket vi berättade om i fredags.

LÄS ÄVEN: Vad händer hos CDON? - Svarta kuvert och rasande kunder

Annons

Nu meddelar CDON att de har undersökt ärendet och att de drabbade kunderna kommer att kompenseras. Det som har hänt är att handlaren i fråga har skickat ut vouchers istället för de beställda varorna, berättar marknadsplatsen i ett mejl till Ehandel.

Ett solklart brott mot reglerna, enligt tillförordnade vd:n Allan Junge-Jensen.

Vi har sett över våra interna kontroller av handlarna och har vidtagit åtgärder för att förhindra att detta händer igen i framtiden.

Hur kommer konsumenterna att ersättas?

Vi tar vår position som Nordens ledande marknadsplats på stort allvar. Vi vill att CDON ska vara en säker plats att handla på, vilket är anledningen till att vi har bestämt att de drabbade kunderna kommer att bli fullt kompenserade.

Sent i fredags kväll gick CDON även ut med att incidenten, som uppmärksammades i samband med Black Week, har påverkat företaget ekonomiskt. Allt som allt räknar CDON med att resultatet under företagets fjärde kvartal kommer att bli mellan 15 och 20 miljoner lägre med anledning av händelsen.

Vilka åtgärder har ni vidtagit mot säljaren?

Handlaren är avstängd från att göra transaktioner på CDON och vi undersöker nu hur vi kan begränsa skadorna.

Annons

Ehandel har sökt Sweden Trade Sthlm, bolaget bakom Mobileshop.se.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!