CDON köper in sig i tech-bolag: ”Ska öka kvalitén på produktdatan”

"Kan identifiera över 5000 unika typer".

CDON förvärvar 30 procent av aktierna i Shopit Online Europe AB, ett svenskt teknikföretag, för en kontant köpeskilling om 26,6 miljoner kronor.

Tillsammans med CDON kan vi fortsätta att utveckla vår teknik och samtidigt använda deras expertis och marknadsposition för att ta vår produkt till marknaden, säger Mathias Axlén, grundare och vd för Shopit Online Europe AB, i ett pressmeddelande.

Annons

Shopit Online Europe har sin bas i Växjö och fokuserar på "Big Product Data". Bolaget är känt för att ha utvecklat en av världens mest omfattande produkttaxonomier, skriver CDON.

Med hjälp av AI och machine learning kategoriseras produkter automatiskt. Shopit kan identifiera över 5000 unika typer av normaliserade produktattribut från olika källor av ostrukturerade texter.

Tanken med förvärvet är att det ska "accelerera utvecklingen av CDON:s produktdatakvalité ett till två år framåt i tiden". Mer konkret ska Shopits teknik bland annat hjälpa CDON att identifiera identiska produkter på plattformen, vilket väntas förbättra kundupplevelsen och öka möjligheten att driva trafik från sökmotorer.

CDON har under de senaste veckorna genomfört ett pilottest med Shopits teknik på en mindre del av sortimentet. Försäljningen från kunderna som använde navigeringen inom pilotkategorierna ökade väsentligt.

CDON är dock suget på att äga hela Shopit och fortsätter därför att diskutera möjligheterna att förvärva de återstående 70 procenten av bolaget, inom de närmsta 18 månaderna.

Vi lägger stort fokus på att förbättra kundupplevelsen på CDON:s marknadsplats och i det arbetet är det centralt att öka kvalitén på produktdatan i plattformen. Vi ser stor potential i att tillsammans med Shopit ytterligare förbättra vårt erbjudande till både konsumenter och handlare, kommenterar Josephine Salenstedt, styrelseordförande för CDON.

Annons