Search
Close this search box.
ANNONS

CDON:s VD om avhoppet - och sparpaketet: "Många är ledsna"

Peter Kjellberg, avgående vd på Cdon
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Min viktigaste prioritering nu är att personalen behandlas väl".

ANNONS

Förra veckan kom beskedet att Cdon både byter riktning och vd. Bolaget ska ställa om mot lönsamhet, med hjälp av ett omfattande sparpaket, och Peter Kjellberg har gjort sitt på vd-stolen efter ett år vid rodret.

Vi fick en pratstund med den avgående vd:n om läget just nu hos marknadsplatsen och varför han väljer att lämna.

Karaktären på uppdraget blev väsentligt annorlunda. Jag tog uppdraget att skapa förändring och tillväxt. Med de åtgärder vi gör nu, så kommer man att gå in i ett annat läge. Om jag är en av de bättre på att skapa snabb, långsiktig förändring så finns det de som är bättre än jag på den nya riktningen. Så det var ett naturligt val för både mig och bolaget - och helt odramatiskt, säger Peter Kjellberg till Ehandel.

Hur sparpaketet, som ska sänka kostnaderna med 60 till 65 miljoner årligen, slår mot personalstyrkan vill han dock inte prata om i dagsläget. I alla fall inte vilken numerär som kan komma att varslas.

Vi är mitt uppe i de fackliga förhandlingarna nu, så jag kan inte gå in exakt på hur många det blir. Vi ska sänka externa kostnader, fokusera på kärnverksamheten, ändra arbetsflöden och se över organisationens struktur. Det sistnämnda blir den stora delen, så det blir ett antal människor, säger han.

I samma veva som man berättade om Peters avgång och omställningen mot lönsamhet nämndes även begreppet Cdon 2.0. Ett projekt som nu, delvis, sätts på paus.

Perceptionen av varumärket behöver förändras. Vi har en hög varumärkeskännedom, men inte investerat så mycket i vad vi ska vara kända för. Det andra är själva köpupplevelsen, där vi jobbat under året med att ta fram en ny identitet som konsumenten ska uppleva, säger han och fortsätter:

Den vill man förstås gå live med och den kommer öka tillväxt, lönsamhet, köpfrekvens och den organiska trafiken. Men det får vi av naturliga skäl avvakta med som en konsekvens av det beslutade sparprogrammet.

Ett beslut som han själv beskriver som välgrundat, då det finns en negativ utveckling i marknaden som även påverkat Cdon. Men han påpekar också att bolaget trots allt gått bättre än branschen under hela året. Och att nuvarande åtgärder är mer förbyggande än något annat.

Min viktigaste prioritering nu är att personalen behandlas väl och att vi kan gå så bra ut ur den här processen som vi bara kan. Beslutet fattades i onsdags, vi startade sparprogrammet i torsdags. Jag är jätteimponerad över hur hela mitt management team tagit sig an det. Och mottagandet i organisationen. Jag har stor förståelse för att många är ledsna i dag, men också imponerad över hur man ställer upp och hanterar det. Jag är väldigt stolt.

Samtidigt har det varit en turbulent tid, där ni haft både bedrägerier och en konkurs från handlare på sajten. Hur har det påverkat självförtroendet internt och även ditt beslut att avgå?

Inget alls. Vilket bolag har inte externa omständigheter som påverkar en. Det handlar helt om hur man hanterar det.

Samtidigt som han lämnar sitt uppdrag den 1 januari, så blir han dock kvar i bolaget en månad till.

Jag känner så starkt i hjärtat för arbetet som vi har gjort, så jag har valt att stanna kvar till den 1 februari som konsult. Då ligger mitt fokus på att lansera den första fasen i Cdon 2.0. Vi kommer inte att kunna genomföra hela förändringsresan. Men vi har strategier och åtgärdsplaner färdiga. Däremot kommer vi se till att fas ett, den kosmetiska förändringen går live i slutet på januari.

Exakt vad den kosmetiska förändringen innebär vill han dock inte nämna i detalj.

Det är många unga människor, som är i början av sina karriärer, som har lagt mycket tid på det här arbetet. Så det vore sorgligt om det inte skulle bära frukt. Jag vill att de ska få känna tillfredsställelsen och glädjen av att se det gå live. Att de har fått göra skillnad, avslutar Peter Kjellberg.

Dela artikeln: