Cervera rusade mot 100 miljoner – e-handeln på väg mot halv miljard

Växte fyrfaldigt.

Cervera växer snabbt just nu. Det kan vi konstatera efter att kedjan ökat försäljningen med hela 53 procent första kvartalet, jämfört med samma period förra året. Totalt sålde man för strax under 100 miljoner kronor i e-handeln och kanske mest anmärkningsvärt var att den fyrdubblades och stod för nästan 40 procent av omsättningen.

Vi når ett par spännande milstolpar under kvartalet. Med nuvarande utveckling trendar e-handeln mot över en halv miljard på årsbasis räknat på en genomsnittlig säsongskurva. Vi landar i mars månad för tolfte månaden i rad med all time high försäljning, kommenterar Peter Rimbäck, vd på Cervera, rekordsiffrorna.

Annons

Cervera som traditionellt sett varit en butikskedja först och främst visar alltså att det går att växa e-handeln till att nästan matcha butiksnätet försäljningsmässigt. Inte minst i dessa tider. Men det betyder inte att butikerna går dåligt. Faktum är att de jämförbara fysiska butikerna växte med 10 procent. Nu gör man allt för att de båda kategorierna ska fortsätta att lyfta varandra.

Våra butikssäljare besitter stor produktkunskap som vi nu testar att aktivera och låta våra kunder få nytta av även online. Det är svårmatchat för rena e-handelsaktörer och återigen visar det på fördelar med att ha vårt butiksnät utöver e-handeln. Vi har sneglat en del på Williams-Sonoma som är den ledande aktören inom våra kategorier i USA och som har gjort en liknande transformationsresa och kraftigt ökat e-handelsandelen och samtidigt haft fördelar av sina fysiska butiker, säger Peter Rimbäck.

Klart är att Cervera är en av de aktörer som tack vare digitaliseringen i allra högsta grad klarat omställningen som pandemin inneburit för branschen. Något som stärker tron på den egna verksamheten ytterligare, även när man ställs inför större utmaningar.

Även om det är för tidigt att summera pandemins påverkan så är det intressant att börja se tendenser på vad som är engångseffekter och vad som är strukturella effekter, nu när vi är ett år in i pandemin. Den starka e-handelstillväxten har gett hela organisationen ett stort självförtroende i att vi kan transformera oss själva till något större och betydligt bättre än vad vi redan är, säger Peter Rimbäck.

Annons