Cervera ska bli världsmästare på omni: ”Lyser av självförtroende”

"Med kunderna som jury".

Om några dagar flyttar Cervera sitt centrallager från Jönköping till ett nytt e-handelsfokuserat logistikcenter i Arlanda, med en yta på cirka 8000 kvadratmeter.

Där kommer lagerproduktionen optimeras för både e-handel och butiksplock, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Samtidigt firar företaget, för andra månaden i rad, ännu ett försäljningsrekord.

LÄS ÄVEN: Kedjans oro trots rekordet – e-handeln växte med 46 procent

Det är fantastiskt att få så tydliga kvitton på att kunderna gillar det vi gör. Vårt NPS-värde är uppe på all time high och vi tar marknadsandelar. Våra medarbetare lyser just nu av nytt självförtroende, säger vd:n Peter Rimbäck och tillägger:

Nu ökar vi tempot i vårt förbättringsarbete. Vår nya strategi är att nyttja det bästa från båda kanalerna och sy ihop omniaffären ännu mer effektivt för att öka intäkter och minska kostnader. Målet är att bli världsmästare i omni, med kunderna som jury.

I januari ökade Cerveras e-handel med 32 procent, e-beställningar med 300 procent och e-reservationer med 100 procent.

Vår styrka är omni-perspektivet. Vi ser inget egenvärde i att bara satsa på vår e-handel, utan det är just kombinationen som gör oss starka. Vi har ju ett sjuttiotal fysiska butiker så vår lönsamhet sker mer i fysisk butik än i den renodlade digitala handeln. Det är sammantagningen som är vår styrka, förklarar Erika Dalle, marknadschef på Cervera, för Ehandel.

E-beställningar, är alltså inte e-handel, det är när kunden kommer in i fysisk butik. Så köpt i butik och levererat från online har ökat med 300 procent, jämfört med samma period föregående år. För att måla upp en tydligare bild så är det när en kund kommer in i butik och frågar efter en produkt som vi inte har i den fysiska butiken, då hjälper vår butikspersonal kunden att beställa hem dem från e-handeln.

Beror ökningen på att ni har fel eller färre varor i de fysiska butikerna och att ni därför behöver beställa hem det som kunderna vill ha? 

Annons

Nej, det är för att vi har de tekniska förutsättningarna som gör det enkelt för kunderna att beställa hem varor direkt i butik. Vi tar även betalt i butik så hela köpet genomförs både i butik och online. Sen har vi även snabbare leveranstider, så hela setupen är på ett helt nytt sätt, säger Erika Dalle och fortsätter:

Man ska inte läsa siffrorna att de har ökat på grund av att kunden efterfrågar varor som vi inte har, utan att det är vi som har skapat de rätta förutsättningarna för att kunna accelerera den här delen av verksamheten också. Vi har blivit ännu mer omni helt enkelt och det syns även i siffrorna, det är så man ska läsa siffrorna.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!