Kedjans oro trots rekordet – e-handeln växte med 46 procent

"Drivit på ökad prispress".

Cervera fick all anledning att fira i december. Det blev den bästa försäljningsmånaden någonsin för kedjan. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med åtta procent, samtidigt som e-handeln ökade med hela 46 procent.

Försäljningsmässigt ser vi mycket positivt på framtiden. Vi har ett väldigt starkt varumärke och vår nya omni-strategi fungerar mycket väl i både den fysiska och den digitala kanalen. Tillgänglighet genom att nyttja hela kedjans resurser är en nyckel till framgång, säger Peter Rimbäck, vd för Cervera, i en kommentar.

Annons

"Alldeles för höga hyresnivåer"

Men trots de fina siffrorna gömmer sig en inneboende oro. Även om tillväxten bådar gott, så finns det frågetecken på lång sikt för lönsamheten.

Däremot är det en fortsatt utmaning att nå en tillfredsställande lönsamhet. Konkurrenssituationen har fortsatt drivit på en ökad prispress inom alla våra kategorier och bruttomarginalen fortsätter att vara en stor utmaning. Dessutom brottas vi som fysisk aktör med alldeles för höga hyresnivåer i Sverige, säger Peter Rimbäck och fortsätter:

Vi kommer under det närmaste året att behöva jobba ännu närmare våra leverantörer och hyresvärdar för att säkra upp att vi alla kan tjäna pengar på långsiktigt hållbara nivåer, avslutar han.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!