ANNONS
Lars Svantesson

Chefen om Black Friday för B2B - "slår alla rekord"

Det är trångt i dörrarna hos den danska inredningsjätten idag. När Jysk rullar ut röda mattan för sitt årliga shoppingevent riktat mot företagare är intresset större än någonsin tidigare. Över 10 000 representanter från näringslivet har visat intresse och 6 000 av dessa besöker fysiskt kedjans 158 svenska butiker just idag. Det handlar om en strategisk offensiv där den digitala handeln inte dödar, utan snarare göder, det fysiska mötet.

Ehandel.se har pratat med Lars Svantesson, B2B Manager på Jysk, för att förstå hur sängjätten lyckades locka 37 000 nya företagskunder på ett år och varför IT-investeringar är nästa drag.

ANNONS

Trycket på Jysks fysiska butiker är påtagligt högre än tidigare år. Det som sker idag, under kampanjflaggen "Black Friday Shopping", beskrivs internt som kulmen på en lång tids målmedvetet arbete. Initiativet syftar till att knyta den digitala handeln närmare det fysiska mötet, en strategi som nu ser ut att betala sig rejält.

Att få tusentals företagare att lämna kontoret, byggarbetsplatsen eller restaurangen för att åka till ett varuhus en onsdag i november är ingen liten bedrift. Men enligt Lars Svantesson, B2B Manager för Jysk Sverige, är dagens uppslutning det slutgiltiga kvittot på att deras strategi fungerar.

När Ehandel.se når Lars Svantesson mitt i event-yran är han märkbart nöjd. Han beskriver en synergi mellan kanalerna som många handlare drömmer om, men få lyckas fullborda. Frågan är om det är nätet som driver trafiken till hyllorna, eller tvärtom?

Jo, absolut. Den digitala närvaron har haft en tydlig effekt och fungerar i samspel med våra fysiska insatser. Vi har bjudit in företagskunder både digitalt och via våra butiker, vilket skapar en bra synergi mellan kanalerna, säger Lars Svantesson för Ehandel.se.

"Har en stor bredd"

Det är just detta samspel som verkar vara nyckeln. Företagskunderna agerar inte på impuls. De är pålästa, förberedda och målinriktade. Lars Svantesson målar upp en bild av en kundresa som börjar vid skärmen men avslutas med ett handslag i butik.

När det gäller köpbeteendet ser vi att många företagskunder påbörjar sina köp online, de jämför, planerar och förbereder, men väljer ofta att slutföra köpet i en fysisk butik.

Under räkenskapsåret 2024/2025 adderade Jysk över 37 000 nya företagskunder till sin portfölj. Det är en siffra som sticker ut. Men vilka är dessa företag? Enligt Lars går det inte att peka ut en enskild bransch som "den stora" drivkraften. Istället är det bredden, och framför allt närheten, som avgör.

Vi har en stor bredd bland våra företagskunder, men tillväxten drivs i hög grad av den lokala förankringen. Många företagare föredrar att handla lokalt och tack vare Jysks omfattande butiksnät kan vi möta det behovet på ett effektivt sätt, säger han.

Lars understryker att butikerna är "hjärtat i B2B-strategin".

Genom att finnas nära och lokalt kan vi erbjuda företagare personlig service, snabba leveranser och ett brett sortiment som passar allt från kontor till hotell och restauranger.

Från 90-tal till global strategi

Många förknippar kanske Jysk främst med privatkonsumtion och kanske duntäcken, handdukar och trädgårdsmöbler till villan. Men arbetet mot företag är långt ifrån nytt, även om intensiteten har skruvats upp rejält de senaste åren. Det som tidigare var en passiv del av verksamheten har nu blivit en motor för tillväxt.

Vi har arbetat med Business to Business sedan 1990-talet, men 2019 lanserade vi en global strategi för våra B2B-segment. Sedan dess har försäljningen vuxit stadigt, förklarar Lars Svantesson.

En intressant detalj i sammanhanget är sortimentet. Ofta när kedjor satsar på B2B skapas helt nya produktlinjer, "pro-segment" eller specialanpassade tjänster. Jysk har valt en annan väg. De litar på att det som duger åt privatpersoner också fungerar för företag.

Vi har inte behövt anpassa sortimentet specifikt för företagskunder. Tvärtom har vi varit skickliga på att lyfta fram styrkorna i vårt befintliga sortiment. Jysk erbjuder ett brett utbud med stor räckvidd. Det finns något för alla behov.

IT-satsningar ska säkra framtiden

Dagens "Black Friday Shopping" beskrivs som en ny nivå för kedjan.

I våras hade vi ett succé-event, men nu under Black Friday slår vi alla rekord. Vi ser verkligen fram emot att välkomna våra företagskunder och skapa en inspirerande shoppingupplevelse, säger Lars.

Men för att kunna hantera 37 000 nya kunder, och fler därtill, krävs mer än bara öppna butiksdörrar. Lars Svantesson avslöjar för Ehandel.se att nästa steg i strategin handlar om att vässa tekniken bakom kulisserna. Det räcker inte längre med att bara vara "lokal", man måste vara tekniskt sömlös också.

Vi vill fortsätta växa genom styrkan i vårt omfattande butiksnät, samtidigt som vi intensifierar den digitala närvaron. Vi gör också betydande IT-satsningar de kommande åren, vilket kommer att förenkla processen och skapa mer skräddarsydda lösningar för våra företagskunder, avslutar Lars Svantesson.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se