Efter nästan ett halvt sekel på den nederländska marknaden har den tyska e-handelskoncernen Otto beslutat att dra ut kontakten. Verksamheten har varit olönsam och enligt en talesperson beror beslutet på "betydande operativa förluster och en brist på ekonomiska framtidsutsikter", rapporterar den nederländska branschsajten RetailTrends. Nyheten bekräftades först av den tyska publikationen Lebensmittel Zeitung via ett internt brev.
Beslutet innebär att både webbplatsen Otto.nl och under-varumärket Lascana.nl försvinner från Nederländerna.
Från katalogikon till marginalspelare
Företaget, som grundades i Hamburg 1949, etablerade sig i Nederländerna 1979 och blev ett välkänt namn. I likhet med konkurrenter som Wehkamp och Neckermann övergick man från katalogförsäljning till e-handel på 1990-talet.
Men till skillnad från i hemlandet Tyskland har Otto aldrig lyckats få fotfäste på allvar online i Nederländerna. Enligt den senaste listan över landets största e-handlare återfinns Otto först på 46:e plats, skriver Ecommercenews.eu.
En avgörande faktor tycks vara att den framgångsrika marknadsplatsmodell som burit Otto till nya höjder i Tyskland aldrig fått fotfäste i Nederländerna. Där fortsatte företaget med ett "klassiskt detaljhandelskoncept", vilket visade sig vara otillräckligt i den hårda konkurrensen.
En paradoxal framgångssaga
Beskedet om nedläggningen står i skarp kontrast till de senaste finansiella rapporterna från moderbolaget Otto Group. I ett pressmeddelande från maj 2025 meddelade koncernen att man lyckats med en imponerande vändning under räkenskapsåret 2024/25.
Koncernens intäkter höll sig stabila på strax under 15 miljarder euro, men rörelseresultatet (EBIT) ökade dramatiskt från 8 miljoner euro föregående år till 276 miljoner euro. Vinsten efter skatt landade på 165 miljoner euro.
I Tyskland växer Ottos marknadsplats så det knakar. Det totala värdet av alla varor som sålts på plattformen (GMV) ökade med cirka 9 procent till över 7 miljarder euro. Petra Scharner-Wolff, koncernchef för Otto Group, uttryckte sig mycket positivt i samband med årsrapporten:
Vi har antagit marknadens utmaningar och hanterat dem mycket väl. Detta har ökat vår finansiella stabilitet och tillåter oss nu att se framåt med en viss optimism.
Beslutet att lämna Nederländerna kan därför ses som en del av en större strategi att kapa olönsamma delar för att stärka den lönsamma kärnverksamheten.