Clas Ohlson fortsätter att öka – men e-handeln föll

Butikerna levererade.

Clas Ohlson fortsätter att visa god tillväxtform. Kedjan ökade sin försäljning med 4 procent i mars, från 623 till 648 miljoner kronor. Räknar man dessutom in den förvärvade Spares-koncernen uppgick försäljningen till 695 miljoner.

Organiskt ökade försäljningen med 5 procent och i jämförbara enheter var ökningen 4 procent, trots en betydande negativ kalendereffekt om 5 procent på grund av en tidigare påsk jämfört med föregående år, säger Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson, i ett uttalande.

Annons

Tittar vi på försäljningen online i mars så ökade den från 82 till 125 miljoner kronor och då är Spares-siffrorna inräknade. Utan dessa minskade e-handelsförsäljningen till 78 miljoner.

Förhoppningen är nu att den positiva trenden i butik ska fortsätta och utrustade med en rad nära förestående premiärer finns det en hel del som talar för det.

Bara i april öppnar vi sex nya butiker och vår målsättning är att addera ytterligare cirka tio butiker under nästa verksamhetsår. Precis som tidigare arbetar vi också vidare med att effektivisera oss i alla led för att möjliggöra våra tillväxtinitiativ och kunna ge bästa möjliga erbjudande till fortsatt prismedvetna kunder, säger Kristofer Tonström.

Samtidigt berättar man att det tidigare samarbetet med Mathem och Oda nu har avslutats.

Annons