Search
Close this search box.
ANNONS

Clas Ohlson om succérapporten: "Prisvärda och relevanta"

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström
Clas Ohlson/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Inte uteslutet med e-handelsförvärv.

ANNONS

Som Ehandel kunde berätta på måndagen så levererade Clas Ohlson en riktigt stark decemberrapport. Försäljningen var upp med 11 procent, jämfört med motsvarande månad i fjol. Och omsättningen landade till slut på 1,3 miljarder kronor under perioden. På årsbasis omsätter kedjan över 8 miljarder.

Bolagets e-handel gick också fint och försäljningen växte i det fallet till 142 miljoner kronor, jämfört med 116 miljoner under december året innan.

Vi bestämde oss för att ta reda på mer om framgångssiffrorna och kontaktade bolagets kommunikationschef Niklas Carlsson.

Vi ser framför allt en positiv effekt i alla försäljningskanaler på det arbete vi gör med att utveckla sortimentet och att erbjuda rätt pris på relevanta produkter. Sedan behöver vi som alltid se till att kundresan är så smidig som möjligt och att Clas Ohlson är synligt och tillgängligt för onlinekunderna, säger han till Ehandel.

Vad ligger e-handelns lönsamhet på nu?

Vi redovisar inte lönsamhet eller resultat förrän i Q3-rapporten som kommer i mars.

Clas Ohlsons Sverige-försäljning dippade en del under 2023, men vände uppåt i december. Frågan är om svenskarna har blivit köpstarkare igen eller om det främst var fråga om en julhandelseffekt? Niklas Carlsson tycker att det är en knepig fråga.

Det är alltid svårt att dra slutsatser utifrån en enskild månad, och ser man till det generella kundsentimentet är vi fortfarande på låga nivåer. Men vi är naturligtvis glada över att vi har lyckats att öka försäljningen, trots ett fortsatt utmanande makroekonomiskt läge, konstaterar han.

Er omsättning tickar på i stadig takt, medan många kedjor har det tufft. Vad är er USP? 

Att vi har ett prisvärt och relevant sortiment. Sedan har vi också ett väldigt starkt och omtyckt varumärke och en uppskattad kundservice som genererar väldigt hög kundnöjdhet. Det är en viktig del av förklaringen till våra tillväxtsiffror.

Clas Ohlson slog, i samband med sitt rapportsläpp på måndagen, även fast att man har blivit ett tydligare julhandelsalternativ.

Vi har sedan många år etablerat oss som en relevant juldestination för åra kunder. Vi har det mesta man behöver för att förbereda julfirandet och dessutom ett brett utbud av julklappar. I år såg vi att kunderna i ännu högre utsträckning uppskattade sortimentet och de erbjudanden vi hade .

Planerar ni att göra fler förvärv framöver? Letar ni exempelvis efter e-handelsbolag?

Det är inget som vi fokuserar på just nu, men heller inget vi utesluter framöver.

Dela artikeln: