Clas Ohlson rasade i julhandeln – ”i linje med vårt mål”

"Har tydligt påverkats av pandemin".

Julhandeln blev ingen klang- och jubelföreställning för Clas Ohlson. Med alla restriktioner och råd på plats höll sig konsumenterna undan butikerna och försäljningen föll med 14 procent till 1,1 miljarder i december. Extra kännbar var dippen i Sverige, där omsättningen rasade med 19 procent.

Försäljningen i december har tydligt påverkats av pandemin, där skärpta restriktioner i nära anslutning till årets viktigaste försäljningsperiod gjorde att kundtrafiken till våra svenska butiker sjönk ytterligare. Med en lägre kundtrafik och försäljning har vi lagt särskilt fokus på att upprätthålla en säker handel och god lönsamhet, bland annat genom reducerade kampanjaktiviteter, säger Pär Christiansen, tillförordnad vd och koncernchef.

Annons

E-handeln gick dock bra i vanlig ordning. Här såg man en försäljningsökning på 45 procent, jämfört med samma månad förra året. Totalt shoppades det för 108 miljoner kronor i webbutiken.

Försäljningen online ökade med 45 procent, vilket gör att vi för verksamhetsåret fortsatt ligger i linje med vårt mål för försäljningstillväxt online, säger Pär Christiansen.

Annons