Clas Ohlson rusade i december: ”Sverige sticker ut positivt”

"Lyckades öka försäljningen i samtliga prioriterade produktkategorier".

Clas Ohlson visade fin form under december och ökade försäljningen med 11 procent, och organiskt med 14 procent, jämfört med samma månad förra året. Omsättningen landade till slut på drygt 1,3 miljarder kronor för perioden.

Ökningen fördelar sig brett över vårt butiksnät och e-handel i samtliga länder, även om Sverige sticker ut positivt med en försäljningsökning om hela 18 procent, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef, i ett uttalande.

Annons

E-handeln gick återigen extra starkt och försäljningen drog iväg från 116 till 142 miljoner kronor i onlinekanalen.

Totalt har prylkedjan nu ökat omsättningen med 10 procent till 7,1 miljarder kronor under perioden maj till december. Försäljningen online har vuxit med 14 procent och uppgår till 865 miljoner under perioden.

Arbetet med sortiment och produkttillgänglighet fortsätter att ge resultat och vi lyckades, i likhet med föregående månader, öka försäljningen i samtliga prioriterade produktkategorier. Inte minst såg vi hur vi stärkte vår position som juldestination ytterligare, där prismedvetna kunder uppskattade de satsningar vi gjorde med attraktiva erbjudanden på typiska julklappar, säger Kristofer Tonström.

Samtliga siffror är exklusive den förvärvade Spares-koncernen.

Annons