Clas Ohlson tappade 26 miljoner – ”pandemin har stor påverkan”

E-handeln är ljuset i mörkret.

Pandemins effekter är fortsatt kännbara för Clas Ohlsons butiker. I sin senaste rapport konstaterar prylkedjan att försäljningen sjönk från 744 till 718 Mkr i oktober. Under perioden maj-oktober har försäljningen nu dalat med 2 procent till 4 111 Mkr.

Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson, i rapporten.

Annons

Men allt är inte dystert. Faktum är att e-handeln, som haft en stark uppåtgående kurva under året, går fortsatt starkt. Här sålde man för 58 Mkr, att jämföra med 39 från motsvarande period förra året.

Försäljningen online ökade under månaden med 51 procent, vilket är i linje med vårt långsiktiga mål för försäljningstillväxt online, säger Lotta Lyrå.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!