Clas Ohlson tappar under allvarligt läge – online växte med 76 procent

"Särskilt fokus på att erbjuda en säker och tillgänglig onlinehandel".

Det är tufft för detaljhandelskedjorna, det är ingen nyhet, och Clas Ohlson meddelar idag att de tappade 9 procent av försäljningen i januari, jämfört med samma period i fjol. Totalt sålde man för 568 miljoner kronor under årets första månad.

Januariförsäljningen präglades i stor grad av ett fortsatt allvarligt läge på våra försäljningsmarknader med nya myndighetsåtgärder för att minska smittspridningen. När Oslo samt flertalet närliggande kommuner införde skarpare restriktioner i slutet av månaden var vi för första gången under pandemin tvingade att tillfälligt stänga butiker. Med en lägre kundtrafik har vi lagt särskilt fokus på att erbjuda en säker och tillgänglig onlinehandel, bland annat genom att snabbt möjliggöra hämtning av produkter utanför berörda butiker i Osloområdet, samt att upprätthålla en god kostnadskontroll, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef, i en kommentar.

Annons

"I synnerhet den svenska marknaden"

Och fokuset på e-handeln gav effekt då den under januari ökade med nära 80 procent och landade på 70 miljoner kronor. Den svenska marknaden pekas ut som speciellt stark.

Vår organiska försäljning i januari minskade med 5 procent och den totala försäljningen minskade med 9 procent som en effekt av en fortsatt svag norsk krona. Vår onlineförsäljning ökade under perioden med 76 procent efter en god utveckling på i synnerhet den svenska marknaden, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson sammanfattar även perioden maj 2020 till januari 2021 och då minskade den total försäljningen med 5 procent och e-handeln ökade med 50 procent till 621 miljoner kronor.

Annons