Click & Collect superökar under pandemin – växte 233 procent

"Den högsta tillväxten".

Vi rapporterade om Axfoods fantastiska e-handelstillväxt tidigare idag. Deras e-handel hade ökat med 128 procent under andra kvartalet och de är tydligen inte ensamma om fina tillväxttal inom dagligvaruhandeln.

LÄS ÄVEN: Axfoods e-handel slog 700 miljoner under Q2

Annons

Enligt Dagligvaruindex för juni månad, som släpptes idag, så ökade nätmathandeln med över 130 procent under förra månaden.

Ökningen i juni blev hela 135,3 procent, vilket med råge är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017, skriver Svensk Dagligvaruhandel som står bakom rapporten Dagligvaruindex.

Precis som Axfood också meddelade i vår tidigare nyhet så är det click & collect som ökar mest inom branschen, även om hemleverans också ser starka tillväxtsiffror.

Hemleverans ökade med 84,3 procent och upphämtning i butik med hela 233,1 procent. Under juni 2020 stod e-handeln för en tredjedel av dagligvaruhandelns totala tillväxt, att jämföra med en sjättedel under juni 2019, meddelar Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen för hela dagligvaruhandeln under juni månad stannade på 9,3 procent.

Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Annons