”Consious” och ”sustainable” granskades – nu får e-handlarna kritik

Uppfyllde inte kraven.

Av totalt 344 granskade reklampåståenden om att en viss vara skulle vara bra för miljön, visade sig 42 procent vara “överdrivna, vilseledande eller vaga”. Det står klart sedan en rad konsumentmyndigheter i EU tillsammans granskat reklam på hemsidor i de olika medlemsländerna.

Bakgrunden till granskningen är att många produkter beskrivs som gröna, utan att det egentligen framgår på vilket sätt de skulle vara bra för miljön. Det har fått EU att befara att konsumenter riskerar att vilseledas. Granskningen har främst rört produkter som marknadsförs och säljs på nätet - som kosmetika, kläder och hushållsmaskiner.

Annons

"Finns tyvärr samvetslösa handlare"

EU konstaterar bland annat att det i mer än hälften av de granskade fallen saknades möjlighet för konsumenten att kontrollera sanningshalten i det aktuella påståendet. I 59 procent av fallen hade handlaren inte gjort tillräckligt för att backa upp sina påståenden om varför varan var bra för miljön.

I 37 procent av fallen hade handlaren använt generella ord som “consious”, “eco-friendly” och “sustainable”, vilket EU menar ger en felaktig bild av att de varorna inte har någon negativ påverkan på miljön. Den sammanlagda bedömningen var alltså att 42 procent av de granskade påståendena lämnade mer att önska.

Fler och fler personer vill leva grönt och jag applåderar företag som anstränger sig för att skapa ekovänliga produkter eller tjänster. Men det finns tyvärr också samvetslösa handlare där ute, som vilseleder konsumenter med svaga, falska och överdrivna påståenden. EU-kommissionen är fast besluten att hjälpa konsumenterna i den gröna omställningen och i att slåss mot problemet med greenwashing, säger Didier Reynders, Commissioner for Justice, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Konsumentverket: Undvik extremt billiga produkter

Annons