Däckkedjan storsatsar på e-handel – går mot 250 miljoner i år

"Allt tyder på att vi landar där".

Har du hunnit byta till vinterdäck på bilen än? I så fall finns chansen att du har gjort det hos Däckskiftarna, som har ett antal stationer runt om i landet.

Men sedan ett år tillbaka har kedjan även en e-handel, en däckhotellsplattform och snart även en separat B2B-butik. Allt som ett steg i att digitalisera företagets verksamhet. Ett arbete som ska ledas av den nya e-handelschefen Christoffer Johansson. Han tillträdde för snart ett år sedan men jobbade innan dess som konsult och var på så sätt delaktig i att utveckla den nya e-handeln. Tidigare har han bland annat varit tillförordnad e-handelschef för Eton Shirts.

Annons

Anledningen till e-handelslanseringen, förutom att sälja däck och tjänster, är att den är grunden i vår marknadsstrategi, berättar Christoffer Johansson för Ehandel.

Vi ser att branschen inte är mättad utan att det finns behov av en helhetsaktör som både är framgångsrik online samtidigt som vi har våra egna däckstationer som utför våra tjänster. Det ger oss en möjlighet att ta hand om våra kunder hela vägen. E-handeln blir då en väg in för nya kunder till våra stationer.

2020 omsatte Däckskiftarna drygt 96 miljoner kronor, men under 2021 har företaget vuxit starkt. Under året som helhet räknar företaget med att landa på närmare 250 miljoner kronor.

Det stämmer. Vi går mot slutet av året och allt tyder på att vi landar där under 2021. Ökningen beror främst på att antalet kunder ökar hela tiden. I och med vår digitala satsning syns vi mer, och vi har rätt marknadsstrategi. Vi har även ökat antalet återkommande kunder och har en eftertraktad produkt och tjänst.

Hur stor del av er totala omsättning står e-handeln för?

E-handeln omsätter första året cirka 10 miljoner med ökande försäljning hela tiden. Mest vikt lägger vi på att driva besökare till våra stationer. Det är minst lika viktigt för oss fortsätta vår fantastiska tillväxt med våra franchisetagare och vår växande affär ute på våra stationer. Butiksdöden känner ju alla till, men vi går i helt motsatt riktning. Tillväxten sker i alla våra kanaler och vi slår nya rekord varje säsong.

Annons