Tävlingen öppen: Dags för Årets butik – nu med tips från coachen

"Räcker inte att vara genomsnittlig".

Black Friday och julhandeln står för dörren, och som e-handlare är det kanske viktigare än någonsin att inte slarva med servicen. I alla fall om man vill ha en chans att utses till Årets butik i Prisjakts årliga tävling.

Precis som tidigare år kommer Prisjakt att utse en huvudvinnare till priset Årets butik, samt en rad vinnare inom ett antal branschkategorier. Nytt för i år är däremot att arrangören kommer att dela med sig av tips på hur man kan agera för att öka sina chanser i tävlingen. Närmare bestämt handlar det om kundstatistik som ska synliggöra hur väl man måste prestera för att placera sig i det översta skiktet.

Annons

Enligt Prisjakt låg kundnöjdheten på i snitt 4,22 av 5 i oktober om man tittar på samtliga e-handlare. Snittet skiljer sig dock åt mellan olika branscher så för att vinna priset Årets butik kan det förstås vara klokt att sikta så högt som möjligt. Sedan förra året utses vinnarna utifrån både kundbetyg och utifrån omröstningens utfall.

Att svenska konsumenter ger ett så högt betyg till svenska e-handlare är minst sagt imponerande, och det visar hur butikerna verkligen prioriterar kundnöjdhet. För att vinna tävlingen Årets butik räcker det dock inte att vara genomsnittlig, man behöver leverera en köpupplevelse i absoluta världsklass. Det ska bli spännande att se vilka butiker som lyckas bäst med detta i år, nu när tävlingsperioden äntligen drar igång, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt, i ett uttalande.

Långsam leverans går bort

Prisjakt har också sammanställt vad som - enligt omdömena på företagets sajt - verkar vara viktigt för konsumenterna. I positiva omdömen är det vanligast att kunden lyfter “snabb leverans”, “bra priser” och “bra utbud”. I de negativa omdömena har kunderna däremot lyft saker som “inget svar, “felaktigt lagersaldo” och “lång leveranstid”.

Parallellt med den vanliga tävlingen går det till och med den 18 november att skicka in bidrag till priset Årets medvetna butik, som syftar till att uppmärksamma och belöna företag som utmärkt sig för sitt miljöarbete. Det priset kommer att utses av en jury bestående av Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, samt hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin.

Omröstningen till Årets butik håller öppet till och med den 30 november och vinnarna kommer att avslöjas den 10 december. Förra året vann Spel och Sånt huvudpriset och tog därmed över förstaplatsen från flerfaldiga vinnaren Apotea.

LÄS ÄVEN: Apotea får kliva av tronen – ny näthandlare tar hem Årets butik

Annons