Search
Close this search box.
ANNONS

Dåligt drag på hemmaplan - men utlandet växer snabbt

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Nya lokala sajter agerar draglok.

ANNONS

E-handlaren och sportfiskejätten Söder Sportfiske har släppt siffrorna för årets andra kvartal. Och det är inget jättedrag i lådan. Åtminstone inte i inhemska vatten.

LÄS ÄVEN: Efter förvärvet – nu sväljer jätten sin forna konkurrent

Omsättningen ökar marginellt med 0,6 procent under perioden till 69,1 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) skrivs till 6,3 miljoner. Att jämföra med 6,5 miljoner för det andra kvartalet 2022.

Vi gör ett andra kvartal som nära nog tangerade samma period i fjol. Underliggande ser vi dock variationer där Sverige fortsätter att visa negativ tillväxt samtidigt som vår utlandsaffär växer snabbt med nya lokala sajter som draglok, säger bolagets vd Jonas Franzén och fortsätter:

Totalt sett är vi trygga med att vi behåller eller till och med stärker vår position på den inhemska marknaden trots att det fortfarande ser frustrerande svagt ut. Vi är inte helt nöjda med kostnaderna för köpt trafik under kvartalet och kommer framöver att testa oss fram för att optimera vår lönsamhet.

Lågt hängande frukter

Det må vara tungt på hemmaplan men utomlands fortsätter Söder att ta mark. På den tyska marknaden, där man varit igång i drygt två år, har tillväxten bromsat in något. Men marknader som Norge och Frankrike växer nu mycket snabbt från lägre nivåer.

Strategin som satts är att i ett första steg plocka lågt hängande frukter på respektive marknad med stöd i vårt breda sortiment, unika egna produkter och vårt starka varumärke inom predatorfiske. Det innebär en kostnadseffektiv expansion till låg risk. I steg två får vi sedan utvärdera hur nästa steg ska se ut på respektive marknad, säger Jonas Franzén.

Samtidigt konstaterar e-handlaren att egna produkter och varumärken går starkt framåt.

Som referens ska man veta att sportfiskemarknaden är enormt fragmenterad där ett brett sortiment betyder allt och där de starkaste varumärkena når i häraden 8 procent av en total försäljning. I ljuset av detta är vi nöjda med att se att våra egna produkter når högre och högre på våra interna topplistor.

Dela artikeln: