Dåligt flås i sporthandeln – men starkare e-handel: ”Föll kraftigt”

"Tydligt att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur".

Hur mår sporthandeln? Är det kvicka steg i löparspåret? Nja, det går inte så lysande för närvarande.

Försäljningen i sporthandeln minskade med 4,7 procent under det tredje kvartalet, jämfört med Q3 i fjol. Det blev därmed det tredje kvartalet i rad för sporthandeln med minskad tillväxt. Det visar senaste upplagan av Sportindex, från Svenskt Sportforum och HUI.

Annons

Mycket oro

Även sportkedjornas e-handel hade negativ utveckling i Sportindex under kvartalet. Men utvecklingen var inte lika dålig som för den fysiska handeln. Och bara sett till september hade kedjornas e-handel en stark positiv utveckling.

När årets tredje kvartal summeras blir det tydligt att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur. Kraftig inflation och höjda bolåneräntor, samt oro kring ännu högre elpriser när vintern slår till, resulterar i dystra hushåll som börjat strypa sin konsumtion. I sporthandeln avspeglar sig läget särskilt tydligt i försäljningen av utrustning som föll kraftigt under samtliga av kvartalets månader, skriver Svensk Sportforum i ett pressutskick.

Pandemin – ett bevis

Vidare konstaterar Sportforum att många nu väntar med att köpa dyrare varor såsom cyklar, skidor och friluftsutrustning.

Samtidigt blev pandemin ett tydligt bevis på att svenskarna prioriterar fysisk aktivitet och sin hälsa även i osäkra tider, och sporthandeln är inte en av de branscher som historiskt sett drabbas hårdast av lågkonjunkturer.

Sportindex siffror baseras på att Stadium, Stadium Outlet, Intersport, Löplabbet, XXL, Intersport, Decathlon, Sportshopen, Sportshopen Outlet och Swedemount.

Annons