Daniel Wellington tvingar bort 50 personer: ”Så humant som möjligt”

"En välplanerad strategi".

I måndags meddelade Daniel Wellington att 50 tjänster, av 320 på Stockholmskontoret, måste avslutas. Men företagets ledning vill absolut inte kalla det för uppsägningar, istället beskriver man det som "en individuell frivillig överenskommelse". Det rapporterar Breakit.

Vi för just nu dialog med ett antal personer kring en frivillig möjlighet att gå vidare från Daniel Wellington, säger Camilla Åstrand, kommunikationschef på Daniel Wellington, till Breakit.

Annons

En sådan här process rör självklart upp känslor hos våra medarbetare, samtidigt som det hos många finns en förståelse för den effektivisering bolaget behöver göra. Vi har genomfört den här processen på ett så humant sätt som möjligt, där vår främsta ambition varit att komma överens med varje individ.

Klockföretaget har gjort succé sedan starten 2011, men för två år sedan sjönk plötsligt både omsättningen och vinsten. Daniel Wellington sålde då för 400 miljoner mindre än under 2017, och levererade en hälften så stor vinst. Det kallade företaget för "ett mellanår”.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellingtons försäljning föll första gången i historien

Trots att Daniel Wellington visade upp en årsrapport med ett sjunkande resultat och omsättning för första gången i bolagets historia, valde grundaren Filip Tysander att ta ut en rejäl lön. Under 2018 tog grundaren ut en 885 procent högre lön på sammanlagt 6,2 miljoner kronor.

I slutet av förra året berättade Daniel Wellington att företaget satsar på en ny omnistrategi i hopp om att bli mer lönsamma. Men i samband med beskedet, att 50 personer tvingas lämna sina jobb, meddelar företaget att resultatet har fortsatt falla under 2019.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington-chefen: ”Kopplar e-handeln till butikerna”

Vi visar tillväxt jämfört med 2018 men resultatet kommer att vara lägre, säger Camilla Åstrand och fortsätter:

Självklart har utrullningen av butiksnätet varit kostsam, men det är en välplanerad strategi för att bygga vårt varumärke långsiktigt och själva äga kundmötet. Vi lever i en snabbföränderlig värld och självklart ser vi kontinuerligt över hur vi kan optimera vårt butiksbestånd runt om i världen. Vi ser optimistiskt på framtiden. Utöver det har vi inga fler kommentarer.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!