Därför raketökar nätapoteken – ”Den perfekta online-produkten”

"Vinnare blir de som utnyttjar digitaliseringens fulla potential".

Den svenska apoteksbranschen fick otroliga framgångar på nätet under pandemin. Och den trenden har fortsatt även sedan restriktionerna slopades i februari i år. Sedan dess har det förstås även skett en återgång till de fysiska apoteksbutikerna – vilket gett apotekens intäkter ytterligare en vitamininjektion.

Ehandel kontaktade en handfull apotekshandlare för att få veta mer om deras utvecklingskurva, och vad de gör för prognoser för 2022. Elin Jarl, chef för den externa kommunikationen på Apoteket, säger till Ehandel att årets första kvartal ”präglades av en god utveckling inom e-handeln".

Annons

Och den senare delen av kvartalet präglades av kundernas återkomst till våra butiker efter pandemin. Båda dessa rörelsemönster har stärkt Apotekets omsättning och resultat, säger hon till Ehandel och fortsätter:

Vi gör nu en av Apotekets största investeringar någonsin för att göra det ännu smidigare att möta oss digitalt med bygget av ett nytt automatiserat e-handelslager och logistikcenter i Eskilstuna.

"Populärt express-alternativ"

E-handelslagret, som får en stor solcellsanläggning på taket, ska kombinera automatiserad plockning – med farmaceut-hantering för snabb och säker leverans till kunderna, tillägger Elin Jarl.

Vi bygger för framtiden med möjlighet att utöka kapaciteten framåt. För en tydlig trend är just att många vill beställa online och hämta i sitt närmaste apotek. Vi har redan populära expressalternativ, säger hon.

Hannes Hasselrot, vd för Kronans Apotek, säger att de också blickar tillbaka på ett starkt första kvartal, med högre omsättning och "signifikant högre vinst". Det blev rent av det bästa kvartalet sedan 2017 för apotekskedjan som ägs av finska Oriola. För helåret 2022 räknar man även med ett bättre resultat än i fjol.

Vad ligger bakom framgångarna?

Vi har god kostnadskontroll och ökad försäljning, och har sedan förra hösten en ny operativ modell som optimerar varje del av kundresan istället för bara en enskild kanal.

Det har gjort oss mer flexibla, så vi kan agera på kundens behov men också mer strömlinjeformade.

Annons

Hannes Hasselrot märker förstås också en tydlig återgång till de fysiska butikerna, efter att restriktionerna hävdes.

Vi hade även sett en mindre hamstringsvåg i samband med utbrottet av kriget i Ukraina, som givetvis påverkade resultatet. Så det är både omvärldsfaktorer och vårt egna arbete som spelat in.

Nio av tio säljs fysiskt

Många e-handlare märker av inflationstrycket och därmed en sviktande försäljning, inte minst modehandlarna, som av allt döma har det allra tuffast nu, både online och i fysisk butik.

Apoteksprodukter verkar däremot inte vara särskilt konjunkturkänsliga. Hannes Hasselrot har en teori om vad det kan bero på.

Generellt lämpar de sig bra för e-handel, eftersom de är små och man vet vad man får. Sedan används receptbelagda läkemedel mest av äldre, vilket har en hämmande effekt på den totala utvecklingen. Ännu säljs nio av tio läkemedel i fysiska apotek, men det kommer ändra sig över tid.

Men de fysiska butikerna utvecklas ändå väl, enligt Hannes Hasselrot, även om det är ”självklart att det är näthandeln som växer mest". Fokus ligger framåt på vad han kallar för en ”enad handel” – där man både stärker upp e-handeln och den fysiska handeln.

Vi ser att digitaliseringen kommer att skapa utrymme för ännu starkare och allt viktigare fysiska möten framöver, om än i annan form än i dag. Därför jobbar vi exempelvis med att anpassa oss bättre till kundmöten, rådgivning och vård, i takt med att handeln flyttar till digitala kanaler. Vi vill också att våra farmaceuter ska få mer tid över till kundrelationer och vi ska fortsätta att utveckla olika typer av tjänster.

Snabb omställning

E-handelns utveckling blir stark, men inte lika kraftfull som under de tuffa pandemiåren 2020 och 2021, då många e-handlare uppvisade extrema tillväxttal. Sedan restriktionerna försvann har e-handelstrenden mattats något, om än från väldigt höga nivåer.

Jag tror att den snabba omställningen och jakten på digitala marknadsandelar kommer att kräva sitt pris. I takt med att konkurrensen ökar kommer de som inte satsat på långsiktigt kundvärde, varumärke och relation med konsumenterna att få det svårt.

Marginalerna blir helt enkelt för små för att buda hem all trafik, tror han.

Vinnarna i den digitala transformationen blir i stället de aktörer som bäst lyckas omdefiniera sig egen position och relevans, genom att utnyttja digitaliseringens potential för att öka och stärka kundvärdet.

För Kronans innebär det bland annat att hitta en tydligare nisch och att inte erbjuda ett allt för generiskt produktutbud.

Ökade med 13 procent

Digitaliseringen drivs av människor, och i slutändan handlar det om att ge varje kund makten att styra över sin egen kundresa. Var, när och hur kunden handlar eller får rådgivning av oss är upp till kunden, säger Hannes Hasselrot.

Även Apotek Hjärtat har just nu en lysande försäljning, enligt försäljningsdirektören Monika Magnusson.

Vi utvecklas starkt mot föregående år och gjorde också ett resultatmässigt mycket bra första kvartal. Nettoomsättningen steg i kvartalet med nästan 13 procent i en marknad med god tillväxt och där Apotek Hjärtat fortsatte att ta marknadsandelar, säger Monika Magnusson till Ehandel.

Vad gör ni för prognos för 2022?

Vi tror på en fortsatt stark utveckling, då intresset för hälsa växer och vi vet att pandemin satt mycket på paus, inklusive viss sjukvård, så läkemedel och allt annat vi erbjuder kommer att vara väldigt angeläget även framöver.

Hon tillägger att Apotek Hjärtat har ett extremt livskraftigt apoteksnät som nära knutet även till e-handel” – som kund kan man idag få hem produkter inom två timmar från sitt närmaste apotek, betonar hon.

När vi ser människor återta gamla beteenden, exempelvis shoppa, handla mer fysiskt, så märks det bland annat som att våra shoppingnära apotek utvecklas väl, tillsammans med att våra apotek i ICA-lägen fortsätter att vara mycket populära, säger hon.

"Står väldigt starkt"

Vad som ligger bakom apotekens framgång tror hon beror på helheten. Styrkan ligger i att man både är bra på rådgivning och har ett brett utbud. Hemleveranserna har också kommit att bli rekordsnabba.

Vi ser en jättefin tillväxt även i de fysiska apoteken. Vi öppnar också flera nya apotek varje år och för det mesta sker det i anslutning till ICA-butiker, då vi vet att många kunder uppskattar att göra sina mat- och apoteksinköp samtidigt.

Vad gör ni för framtidsprognoser?

Hjärtat står väldigt starkt och beviset på det är att vi månad för månad, och årligen, växer snabbare än marknaden både i fysisk butik, online och på totalen. Sedan ska vi fortsätta att investera i omniaffären. Vi har ett helt nytt e-handelslager.

Det ska, om allt går som det ska trots komponent-brister, öppna strax efter sommaren. Det kommer att vara en viktig del i ledet där vi investerar i automation och på så vis kan bredda erbjudandet och bli mer effektiva.

Björn Thorngren, medgrundare av och vd för det renodlade nätapoteket Meds, konstaterar också att det just nu går väldigt bra för apoteksbranschen, inte minst online.

En enormt stark efterfrågan från kunder – i och med kanalförflyttningen från butik till online – fortgår i hög takt inom apoteksbranschen. Nu ökar också andelen utskrivna recept efter att pandemin är över, vilket driver på apoteksmarknaden som helhet. Vi är i en helt ocyklisk bransch som i snabb takt rör sig online, säger Björn Thorngren.

Lägre priser och större utbud

Han tillägger – vilket förstås ligger i hans intresse som näthandlare – att upplevelsen är starkare online än i fysisk butik, när det kommer till apoteksvaror.

Han säger att utbudet är fem till tio gånger större, priserna på icke receptbelagda varor betydligt lägre, i vissa fall så mycket som 40 till 60 procent lägre. Nätapoteken levererar dessutom hem till kundens dörr, alla dagar i veckan.

Björn Thorngren anser också att Meds läkemedelsrådgivning ligger långt fram vad gäller tillgänglighet. Många kunder är också mer bekväma med att be om medicinråd i den mer privata onlinemiljön, påstår han.

Branschsiffror pekar på en kontinuerlig förflyttning från butik till online, näthandeln ökar sin andel av totalen. Denna utveckling startade innan pandemin och fortgår även när restriktioner avtar. Däremot får hela branschen ett uppsving när antal utskrivna recept ökar.

Hur ser ni på framtiden. Får vi se en fortsatt explosionsartad tillväxt hos nätapoteken?

Ja! Det är den perfekta produkten för online-handel som ligger långt bakom på grund av historien som statlig monopolbransch.

Ehandel har även sökt Apotea, som den här gången valde att inte återkomma med något svar.

Annons