Search
Close this search box.
ANNONS

Därför satsar Kjell & Company på mikrobutiker – bossen reder ut

Christopher Tour
Christopher Thour på Kjell Group
Kjell & Company/Press
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Försöker hela tiden bryta ny mark inom omnihandeln".

ANNONS

Teknikkedjan Kjell & Company testar nytt – och öppnar inom kort sin andra mikrobutik. Den här gången på Helsingborgs centralstation. Den befintliga finns på Malmö central.

Butiksytan blir ynka 14 kvadratmeter stor och slår upp portarna i månadsskiftet oktober/november. Något Ehandel rapporterade på tisdagen.

Men vad driver trenden med mikrobutiker? Christopher Thour har svaren. Han har titeln Concept & Establishment Manager inom Kjell-koncernen.

För vår del handlar det om att finnas tillgänglig för kunden när kunden behöver oss som mest, oavsett kanal. Vi utvecklar ständigt nya lösningar för att erbjuda teknik på ställen och i vardagssituationer, där det tidigare inte har funnits, säger han.

LÄS ÄVEN: Kjell i unikt samarbete: “En minnesvärd fjällupplevelse“

Som exempel på det nämner han ”Kjell Express”-samarbetet med SkiStar och Circle K.

Nu ser vi också hur resande och rörelsemönstret börjar ta fart igen efter pandemin, vilket öppnar upp ett fönster för den här typen av satsningar, konstaterar Christopher Thour.

Hur påverkar e-handeln och den digitala utvecklingen pushen mot exempelvis koncept med mikrobutiker?

Den personliga och skräddarsydda upplevelsen som e-handeln erbjuder vill vi som omniaktör erbjuda såväl online som fysiskt. Mikroformatet är ett intressant sätt att anpassa sortiment och service utifrån situationen som kunden befinner sig i.

Han tillägger att det ligger i kedjans DNA "att konstant testa nya saker som ger mervärde för kunden".

Vår nisch, med fokus på tillbehör till hemelektronik, gör att vi kan erbjuda den här typen av riktade servicetillfällen till kund i högre utsträckning än andra aktörer.

"Testar ständigt"

Just nu jobbar man intensivt med att skapa samma känsla av personliga och skräddarsydda upplevelser i alla kanaler, tillägger han.

Jag tror att framtidens handel kommer att präglas av detta, och vi utvecklar och testar ständigt nya lösningar inom detta område. Dels i butik, men även att du online kan träffa och prata med någon av våra rådgivare från en butik. Vi försöker hela tiden bryta ny mark inom omnihandeln.

LÄS ÄVEN: Storleken är inte allt – Kjell & Company öppnar mikrobutik

Dela artikeln: