Därför ska Desenio till börsen: ”Tittat på andra”

Igår kom beskedet att Desenio tar steget till börsen. Den svenska posterbutiken på nätet, som var ytterst nära att slå miljarden under 2020, kommer att noteras på Nasdaq First North under årets första kvartal om allt går som planerat.

Men varför just nu? Börsen är stekhet för närvarande och e-handeln likaså. Med alltfler som shoppar online är det förstås ett ypperligt tillfälle att ta tillvara på.

Annons

Vi tycker att en börsnotering är ett logiskt och viktigt steg i företagets fortsatta utveckling. En börsnotering ger förbättrad tillgång till kapitalmarknaden och möjligheter att nå nya svenska och internationella aktieägare, säger Fredrik Palm, vd på Desenio, till Ehandel.

Vi har sett flera e-handlare göra bra ifrån sig på börsen på senare tid, så det är nog ingen slump att fler vill smida medan shoppingjärnet är inte bara varmt, utan rentav glödgat. Med rusande försäljning och växande resultat är det betydligt lättare att locka intressenter.

När vi senaste tiden funderat på notering har vi tittat på andra noterade bolag med liknande affärsmodeller och marginaler, både i Sverige och utomlands, men det är svårt att hitta jämförbara noterade bolag, säger Fredrik Palm.

En av de aktörer som gått allra starktast är CDON, där en aktie i skrivande stund kostar över 774 kronor. Då ska man veta att marknadsplatsen startade på drygt 100 kronor i början på november. Just CDON och deras resa har dock inte varit någon inspirationskälla för just Desenio i deras beslut, av förklarliga skäl.

Jag har noterat att CDON ökat väldigt snabbt i värdering på sistone, men de har en helt annan affärsmodell än vi, vilket gör att vi inte tittat på dem som del av vår noteringsprocess, säger Fredrik Palm.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!