E-handelslarmet: Darkstores befaras leda till ökat matsvinn

"Svårare för ett centrallager att hamna lika rätt".

På senare tid har vi kunnat berätta om flera e-handelsinitiativ för att minska mängden matsvinn. För att nämna några exempel så har Matsmart byggt hela sin affärsidé på att sälja ut bland annat restpartier och varor med kort datum till lägre priser än vad som hade varit fallet i den traditionella handeln - en linje som nu anammats av både MatHem och Klippkungen. För att bättre kunna planera sina inköp har MatHem dessutom lanserat en garanti för hur många dagar kvar till bäst före-datumet som kunden kan förvänta sig på olika varor.

LÄS ÄVEN: Kampen mot "bäst före"-datumen - här är Mathems garanti

Annons
Annons

Nu höjs dock röster för att just e-handelns sätt att förvara livsmedel kan leda till motsatt effekt. Flera ledande aktörer inom dagligvaruhandeln har på senare tid etablerat så kallade darkstores, det vill säga centrallager där e-handelsbeställningarna plockas och packas. Farhågan är att det är svårare att planera inköpen av varor när man ska täcka hela Sverige, och att det lätt blir varor över med tanke på att dagligvaruhandeln på nätet fortfarande bara står för en väldigt liten andel av den totala försäljningen.

En traditionell matbutik känner sin målgrupp och kan göra skapligt pricksäkra beställningar. Det är svårare för ett centrallager att hamna lika rätt, vilket kan innebära risk för ökat matsvinn, säger Elin Aronsen Beis, grundare av konsultfirman Foodloopz till nyhetssajten Agfo.

"Måste ha precis allt i lager"

Eftersom många av darkstore-aktörerna är i färd med att bygga upp sin verksamhet, menar Elin Aronsen Beis att de knappast vill riskera att sitta på ett för litet sortiment.

När du beställer mat på nätet och får den hemkörd är e-handelns löfte perfekta varor med lång hållbarhet. Är du det minsta missnöjd med kvaliteten kan det betyda att du aldrig mer handlar där. Om du vid beställningen inte hittar varan du söker är risken stor att du lämnar utan att utföra köpet. Alltså måste e-handeln ha precis allt i lager.

För att undvika det här problemet, och för att hålla utmaningarna med lönsamhet i schack, valde City Gross nyligen att flytta sitt e-handelsplock till de fysiska butikerna.

LÄS ÄVEN: City Gross styr om e-handeln: "Äter upp lönsamheten"

Gör erbjudande av överskott

Karin Amnå, som är hållbarhetsstrateg på Ica Sverige, medger att det finns vissa utmaningar med att planera inköpen till ett e-handelslager.

Ja det stämmer, e-handeln för mat är ännu i uppstartsfasen och det här är en del av våra utmaningar. För oss ligger den största utmaningen i att ställa rätt prognoser i fråga om inköpsvolymer, se över rutiner och arbeta med uppföljning, men det är utmaningar vi är övertygade om att vi kommer klara av, säger hon till Agfo.

Annons
Annons

För att minska risken för matsvinn har Ica satsat på samarbeten med handlare i närheten av företagets darkstore.

Om vi märker att vi har för stort lager av någon vara – ja då fixar vi genast ett erbjudande som handlarna kan lägga ut, säger Karin Amnå.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!