De anmäldes 369 gånger – får vite om 500 000 kronor

"Skulle inte ha tackat ja".

Hälsokostföretaget Vitalplus, som grundades 2009, har anmälts till Konsumentverket av 369 konsumenter. Anledningen är att det "inte framgår tillräckligt tydligt" att det är en prenumerationstjänst som företaget erbjuder, och inte ett enskilt köp av en produkt.

LÄS ÄVEN: Handlare får vite efter tillsyn: ”Hotfulla situationer”

Annons

Bakom e-handelsföretaget står bolaget Tradecom Scandinavia AB som bedriver direktförsäljning, bland annat av Vitalplus produkter. Under 2019 omsatte bolaget 34,5 miljoner kronor, med ett positivt rörelseresultat (EBIT) på drygt 600 000 kronor.

Vitalplus hälsokostprodukter säljs via egen e-handel, men även via telefonförsäljare. Den sistnämnda försäljningsmetoden är den som majoriteten av anmälningarna handlar om, och Konsumentverket påbörjade i december 2019 ett tillsynsärende som rörde Tradecoms marknadsföring av kosttillskott via telefon.

Anmälningarna vittnade bland annat om att bolaget, genom påståenden som att "abonnemanget kan sägas upp när som helst", att "abonnemanget saknar bindningstid" eller att "det rör erbjudanden om gratisprodukter", får konsumenterna att tacka ja till avtal med en bindningstid om upptill 24 månader, skriver Konsumentverket i sitt beslut.

Av anmälningarna framgår att konsumenterna inte skulle ha tackat ja, om de förstått att det fanns en bindningstid.

Nu har myndigheten bestämt att företaget Tradecom Scandinavia AB ska lämna "klar och begriplig information" till kunden via telefon, innan ett distansavtal ingås. Under ett sådant samtal ska information om avtalets bindningstid uppges. Om detta inte följs kommer ärendet att gå vidare till domstol.

Föreläggandet är förenat med ett vite om 500 000 kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Tradecom svarar KO att man nu, efter att detta blivit ett ärende hos Konsumentverket, har vidtagit flera åtgärder för att kunderna inte ska känna sig missledda.

Säljsamtalen och därtill hörande samtalsmanus har blivit tydligare, bland annat har ”minsta totalkostnad” lagts till i säljsamtalet. Bolaget tillämpar inte längre 24 månaders bindningstid utan istället till 12 månaders bindningstid, och kunderna måste godkänna villkoren för att kunna signera avtal. Bolaget erbjuder 30 dagars ångerrätt samt så är bolaget tydliga med minsta totalkostnad i avtalet, skriver Tradecom Scandinavia AB.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!