Search
Close this search box.
ANNONS

De är inflationens stora vinnare - försäljningen tripplades

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"En av de mest konkreta åtgärderna man kan göra".

ANNONS

Maträddarappen Too Good To Go växer stadigt i Sverige. När vi tittar på bolagets siffror för 2022 ser vi att försäljningen ökade från 17,1 till 21,1 miljoner kronor under året.

Man putsade även på resultatet, som gick från 552 000 till 592 000 kronor. Detta trots en ordentlig ökning av personalkostnader från 13,5 till 15,6 miljoner.

Too Good To Go använder sig av ett koncept där anslutna butiker och kaféer kan sälja mat och dryck, som annars hade slängts, till ett rabatterat pris direkt i appen. Det kan handla om försäljning av den enskilda varan, eller särskilt ihopplockade paket med varor.

Under förra veckan kom beskedet att man räddat över 108 521 kassar med mat hos Coop sedan samarbetet inleddes med dagligvarukedjan 2020. De har också inlett ett pilotprojekt med researrangören Ving på Mallorca

Imponerande start på året

Om 2022 var ett starkt år så var starten på 2023 snudd på bländande. Under årets första kvartal sålde man nämligen tre gånger så mycket som under motsvarande period 2022, rapporterar DN.

Tio procent av växthusgaserna går att härröra till matsvinnet och det här är en av de mest konkreta åtgärderna man kan göra, säger Sofia Edblom, Sverigechef på Too Good To Go, till tidningen.

Svenskarna har också fått en allt mer pressad ekonomi när inflationen härjat, vilket gör att tjänster som just Too Good To Go eller den renodlade e-handlaren Matsmart är väldigt väl positionerade.

Bolaget är i dag etablerade i 17 länder och förutom Sverige har man närvaro i bland annat Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Danmark och Norge.

Dela artikeln: