De får betala miljoner i GDPR-böter

"Tekniska fel och slarv från medarbetare".

Den tyska matleveranskoncernen Delivery Hero, som Niklas Östberg var med och grundade under 2011, har bland annat Foodora och Onlinepizza i sin portfölj och finns på mer än 40 marknader.

LÄS ÄVEN: Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

Annons
Annons

Nu rapporterar Di Digital att Delivery Hero har åkt på GDPR-böter. Den tyska tillsynsmyndigheten för data- och informationsskydd kräver böter på 195 407 euro, vilket motsvarar cirka 2 miljoner kronor, för flera övertramp.

Anledningen är att företaget har skickat oönskade reklammejl till åtta kunder som i sin tur har klagat, och en person ska till och med ha fått 15 mejl trots att den tackat nej till reklamutskicken. Delivery Hero har även slarvat med att ta bort gamla och ej aktiva kundkonton från sin plattform. När kunder dessutom har bett om att få ut all data som bolaget har på dem, som konsumenter har rätt till enligt GDPR, har Delivery Hero vägrat lämna ut den sortens data.

LÄS ÄVEN: Delivery Hero slukar ännu en konkurrent

Beslutet om 2 miljoner kronor i böter kan inte överklagas, men kan i värsta fall stiga upp mot 20 miljoner euro eller fyra procent av bolagets årliga omsättning.

Enligt Delivery Hero är det "tekniska fel och slarv från medarbetare" som ligger bakom lagöverträdelserna.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!