Gick från ignorerade till braksuccé: ”Har för mycket att göra nu”

"Vi har behövt sätta vissa länder på paus".    

Svenska hudvårdsstartupen, Bigelius Skincare, säljer multifunktionella hudvårdsprodukter som säger sig inkludera skydd mot luftföroreningar. Något som visat sig vara väldigt populärt i Asien, inom kort ska bolagets produkter även lanseras i Sydkorea och ytterligare fyra närliggande marknader är på gång, skriver företaget i ett pressmeddelande. Men samtidigt som efterfrågan skjuter i höjden kan inte företaget leverera.

Från att ingen svarade på våra mail under pandemin, har vi nu för mycket att göra och därmed behövt sätta vissa länder på paus. Det är fantastiskt roligt och jag tror att det beror på en kombination av att det återigen finns ett intresse av nya nischmärken hos inköpare samt kännedomen om de skadliga effekter som luftföroreningar har på huden, säger Henrik Bigelius, vd och grundare av bolaget.

Annons

Idén till bolaget föddes när Henrik Bigelius bodde i Kina och själv fick problem med huden till följd av den förorenade luften.

Startupen hade precis lanserat sin första kollektion när pandemin slog till och det blev en tuff uppförsbacke de två åren som pandemin höll sitt grepp om världen.

Men nu upplever vi äntligen ett helt nytt sug på marknaden. Varumärket lanserades på tyska Douglas under juni, och blev under juli månad hyllad som Brand of the month vilket resulterade i lansering på ytterligare fem av Douglas marknader i Europa, berättar Henrik Bigelius.

Henrik Bigelius var en av entreprenörerna som pitchade i första avsnittet av Draknästet som sändes på SVT 8 sept.

Även om jag känner mig trygg i min affärsidé och i våra produkter var jag ändå fruktansvärt nervös då jag har en otrolig respekt för samtliga drakar och deras bedrifter. De är verkligen inspirerande för någon som mig som befinner mig början av min entreprenörskapsresa, berättar Henrik Bigelius.

Drakarna gillade idén

Pitchen föll väl ut och Henrik Bigelius berömdes för sin förmåga att ”bryta ihop och komma igen”. Något som Draken och jurymedlemmen Lena Apler intygade är en nyckelförmåga för entreprenörer. Efter en tuff utfrågning valde Lena Apler och Sara Wimmercranz att investera 500 000 kronor var till en värdering om 10 miljoner kronor.

Jag ser med spänning fram emot att följa Henrik Bigelius och hans bolag, twisten att lägga in luftföroreningsskydd i samtliga produkter gör att bolaget sticker ut från mängden och gör det mer samtida och relevant givet utvecklingen av den försämrade luftkvaliteten runtom i världen, säger Lena Apler. 

Bigelius Skincare omsatte 2 miljoner kronor under 2021 och prognosticeras omsätta fem miljoner kronor 2022 genom de nysignade kontrakten siktar bolaget mot 15 miljoner kronor 2023. 

Annons

 

Annons