Search
Close this search box.
ANNONS

De gjorde miljardvinst: “Betydande framgångar inom e-handel”

Steffen Kragh, koncernchef
Foto: Egmont
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Ökade omsättningen med nära 5 miljarder.

ANNONS

Mediekoncernen Egmont meddelar idag sina siffror för helåret 2021. Och det är goda nyheter då man rapporterar att det var "det bästa året någonsin". Omsättningen ökade med hela 30 procent till totalt 21 miljarder kronor.

Resultatet före skatt blev 2,5 miljarder kronor men justerat för engångsvinster 1,7 miljarder kronor. Detta ska vara en fördubbling jämfört med 2020. Företaget talar om betydande framgångar inom film, TV, datorspel, tidskrifter, böcker, digitala byråer och e-handel.

Omsättningen ökade betydligt under 2021 tack vare tillväxt inom E-commerce och Agencies, men även medieverksamheten växte. Vinsten ökade kraftigt, särskilt inom medie- och tidskriftsverksamheten, tack vare ökad försäljning av annonser och tidskrifter, meddelar företaget.

E-handelsbolagen växte med 20 procent

Förra året köpte Egmont Royal Design Group och man har sedan flera år tillbaka satsat stort på e-handeln där man äger företag som Fjellsport, Outnorth, SkittFiske, Bagaren och Kocken (inklusive KitchenOne och Robotexperten), Royal Design (inklusive Rum21), Med24, Nicehair, Garnius och Jollyroom.

E-handelsbolagen hade en stark utveckling under 2021, med en genomsnittlig organisk tillväxt på cirka 20 procent och totala portföljintäkter, som inkluderar icke-konsoliderade intäkter i minoritetsägda bolag, på 7,7 miljarder kronor, jämfört med 5,6 miljarder kronor i 2020, skriver Egmont i samband med rapporten.

Inte oväntat så är Egmonts koncernchef Steffen Kragh nöjd med året.

Jag är mycket nöjd med 2021 när det gäller intäkter, vinst och strategisk utveckling. Vi skördar frukterna av Egmonts strategi att fokusera på starkt innehåll och bygga tillväxtföretag som baseras på att folk streamar mer, spelar mer och handlar mer online, säger han och tillägger:

Rekordåret 2021 ger oss en stark grund för att skapa fler historier, mer journalistik och unikt innehåll under de kommande åren.

Dela artikeln: