De gör 44 miljoner i vinst – duon gör succé i lyxvärlden

"Potentialen för e-handeln är enorm".

Kläder i 100 procent kashmir som säljs på de mest välkända premium-varuhusen runt om i världen. Det är något som Lisa Yang och Samuel Stenberg lyckats med. Företaget som grundades 2014 har fått namnet Lisa Yang och säljer även kashmirplaggen via egen e-handel på Lisa-Yang.com.

I Kina, där jag själv växte upp, var kashmir mycket mer vanligt förekommande och något som jag själv ständigt bar. Samtidigt, vid den här tiden, var det något helt nytt i Sverige. Jag förstod att potentialen för kashmir utanför Kina var enorm, säger medgrundaren Lisa Yang om uppstarten.

Annons

Fokus har dock fram till nu främst varit att sälja via återförsäljare. En strategi som lett till en årsomsättning på 120 miljoner kronor med en vinst på 44 miljoner. Det kan här flikas in att varje plagg kostar ett antal tusen kronor styck, det är alltså premiumprodukter.

Varumärkets kläder säljs idag hos bland annat Net-A-Porter, Farfetch, Bergdorf Goodman, Harvey Nichols och Harrods.

Jag kommer aldrig att glömma när Net-A-Porter tog in oss år 2020 och jag var så nervös att vi inte skulle sälja då vi var relativt okända. Vår design togs emot oerhört bra och första veckan var vi det mest sålda varumärket på hela Net-A-Porter, det var ett väldigt stort ögonblick för oss, säger Lisa Yang.

De största marknaderna är idag USA och Tyskland, tätt följt av Storbritannien och Schweiz.

Hur stor andel står e-handeln för?

Försäljningen via e-handel står idag för under tio procent av den totala omsättningen. Vi har medvetet valt att bygga varumärket via våra wholesale partners. Vi har därför inte historiskt prioriterat e-handel lika högt som tillväxten inom B2B-segmentet. Det har visat sig vara en lyckad strategi. Men, nu går vi in i en annan fas, säger grundaren till Ehandel.

Vad är planerna för den egna e-handeln?

B2B-försäljningen har varit motorn i vår tillväxt och kommer fortsatt att vara viktig för oss, men trenden är nu att e-handeln växer proportionerligt starkare än wholesale och det är så vi vill att utvecklingen ska se ut framåt. Vi ser en enorm potential i e-handeln både på existerande marknader, nya geografer och med nya linjer.

Annons

"E-handeln växer starkare”

Och Lisa Yang erkänner faktiskt att målet är att e-handeln ska gå om försäljningen via återförsäljare.

Vårt mål över tid är att ha huvuddelen av vår försäljning via B2C, men vi har ingen överdriven brådska dit. Det viktiga är att vi fortsätter att utvecklas och att e-handeln proportionerligt växer starkare än B2B benet och där är vi nu. För att möjliggöra det investerar vi just nu i både personal och plattform. Potentialen för e-handeln är enorm.

Tillväxten sägs just nu vara mycket starkt i bland annat USA.

Vi har många lojala kunder som handlar direkt från oss via e-handelskanalen och vår ambition är att ta hand om dem ännu bättre samtidigt som vi vill bredda kundbasen och sortimentet.

Annons