De köper halva e-handlaren för 300 miljoner – ska bygga miljardbolag

Investerar tungt i husdjurshandeln online.

Handeln med husdjursprodukter har fått ett rejält uppsving online under de senaste åren. Den trenden vill inte riskkapitalbolaget Eequity missa och köper därför hälften av e-handlaren Zoo.se för runt 300 miljoner kronor.

Husdjurshandlaren har vuxit stadigt och ska under 2021 ha omsatt runt 400 miljoner kronor, med "hälsosamma marginaler". Det är en kraftig förbättring från 2020, då omsättningen uppgick till 153 miljoner, med ett resultat på 4,6 miljoner.

Annons

Vi förväntar oss att onlinepenetrationen i husdjurssegmentet kommer att öka med 200 procent under de kommande fem åren. Samtidigt har Zoo.se gynnats ordentligt av långsiktiga konsumenttrender, som ett utökat husdjursägande och humaniseringen av husdjur. Och båda har accelererat under pandemin. Vi ser en lucka i marknaden för en aktör som Zoo.se och vi ser fram emot att utmana den nvarande marknadsledaren i Norden, säger Patrik Hedelin, Managing Partner på Eequity i en kommentar.

Utöver sin e-handel har Zoo.se även 10 fysiska butiker och det antalet vill Eequity utöka till 50 inom fem år. Och den långsiktiga målsättningen är att bolaget ska omsätta 2 miljarder kronor.

Vi har ambitionen att vara den snabbast växande spelaren på vår marknad och kommer blixtsnabbt att bygga ett multimiljardbolag i Sverige på en blomstrande marknad, med stora möjligheter och underliggande tillväxt. Vi kommer att påbörja resan omedelbart och jag som vd ser fram emot att bygga det mest spännande företaget på husdjursmarknaden, säger Christer Åberg, vd och ordförande på Zoo.se.

Annons