De köper hennes e-handel för 3,7 miljoner: ”Otroligt spännande”

"Vi har letat efter ett bolag".

Flowcup grundades 2016 i Malmö av entreprenören Diana Lidforsen. Bolaget säljer idag sina menskoppar till hela Europa via företagets nätbutik Flowcup.com.

Flowcup har även en betydande internationell försäljning av menskoppar till icke-statliga organisationer, så kallade NGOs (Non-Governmental Organizations) där bland annat olika FN-organ är betalande kunder, skriver Invent Medic som nu kliver in som ny ägare.

Annons

Invent Medic köper alltså Flowcup för 3,7 miljoner kronor. Flowcup omsatte förra året över 3 miljoner kronor med lönsamhet. Invent Medic säljer själv menskoppar under varumärket Efemia och man utökar nu alltså sin satsning på det området.

Varumärket Flowcup kommer att behållas och som ett led i detta kommer Efemia menskopp att bli en del av Flowcups sortiment under varumärket Flowcup, meddelar Invent Medic.

Man verkar även vara ute efter kompetensen hos Diana Lidforsen.

Förvärvet av Flowcup accelererar Invent Medics tillväxt mot konsumentmarknaden där Flowcup som varumärke sedan flera år är välkänt i Sverige och Europa. Att få in Diana som har lång erfarenhet inom konsumentförsäljning i bolaget är en styrka och kompletterar Invent Medics försäljningskompetens mot återförsäljare, distributörer och offentlig upphandling, säger Anna Lindström, vd på Invent Medic.

Av köpeskillingen erläggs 0,4 miljoner kronor genom kontant betalning och resterande erläggs genom reverser, som sedan kvittas mot aktier. Invent Medic genomför samtidigt en riktad nyemission om cirka 2,6 miljoner kronor till "ett fåtal utvalda parter".

Vi har i Flowcup under 2022 letat efter ett bolag som vi kan fortsätta växa med och när vi träffade Invent Medic kändes det genast rätt. Jag har höga ambitioner och ser fram emot att ytterligare utveckla och skala upp Flowcups försäljningskanal. Det känns otroligt spännande att få nya kollegor och att bli del av en ny och större organisation. Mest av allt är jag väldigt glad att Flowcup nu ges möjligheten att växa med ännu bättre förutsättningar, säger Diana Lidforsen.

Annons