De krossade 50 miljoner: “Vi valde att hålla gaspedalen i botten”

"Riktiga svenskar" fick fart på försäljningen.

Redan förra året berättade e-handelsföretaget Stegfabriken att de klättrade som aldrig förr mitt i pandemin. Vi vet att byggbranschen gått starkt i coronatider och då behöver givetvis folk också köpa stegar.

LÄS ÄVEN: De slår säljrekord mitt i viruskaoset

Annons

När vi pratade med Ehandel i april 2020 visste vi inte riktigt vilket ben vi skulle stå på. Pandemin hade precis drabbat oss, och det var omöjligt att förutsäga framtiden. Vi valde dock att håll gaspedalen i botten och köra på - och det har vi gjort sedan dess, berättar medgrundaren Peter Christensen.

Nu kan man summera räkenskapsåret 2020/2021 och konstaterar glatt att företaget dubblat omsättningen till 17 miljoner kronor. Detta kan jämföras med 8,6 miljoner året innan.

Även om pandemin påverkat försäljningen positivt så berättar även Peter Christensen att det svenska kontoret spelat en stor roll för det i grunden danska bolaget.

Vår svenska webbshop har varit igång sedan 2014, men det var först 2018 som vi etablerade ett svenskt kontor i Smålandsstenar och anlitade våra första ”riktiga svenskar” och då på allvar fick fart på marknaden, säger Christensen och tillägger:

Vi jobbar stenhårt med SEO och PPC från huvudkontoret i Danmark - men utan vår säljpersonal i Sverige så kunde vi inte växa så starkt som vi gör.

Totalt omsatte den danska stegkoncernen 52 miljoner svenska kronor under räkenskapsåret som slutade i juni i år, vilket kan jämföras med 27,5 miljoner året innan. I maj i år gick man även in i Norge med Stigefabrikken.no.

Annons