De mer än halverade förlusten – trots tuffa året: ”Påverkats direkt”

Fler och fler försöker göra affär på att rädda mat, som annars hade kasserats. Ett av de mer kända bolagen i segmentet är Karma, som via sin app låter kunderna köpa mat och dryck från anslutna aktörer som kaféer och restauranger till ett lägre pris. Mat som riskerar att gå till spillo.

Men pandemiåret 2021 blev en jobbig tid för bolaget, rapporterar Breakit. Omsättningen minskade nämligen från 27 till 21 miljoner kronor. Däremot lyckades man mer än halvera förlusten från -38 till -15 miljoner.

Annons

Bolagets verksamhet har påverkats direkt och indirekt av Covid-19-pandemin och de restriktioner där Karma är aktiva. Ledningen och styrelsen har kontinuerligt jobbat med att minimera risk och påverkan för bolaget. Under 2021 har bolaget startat och lanserat affärssegmentet Order&Pay, en tjänst som erbjuder digitala bordsbeställningar för restauranger. Tjänsten har i dagsläget lanserats på den svenska marknaden, skriver Karma i årsredovisningen.

Bolaget stängde under 2021 även ned sitt dotterbolag i Frankrike.

Några prognoser för innevarande år lämnar man inte, men skriver att man under andra kvartalet i år tagit in en investering på 25 miljoner kronor, för att expandera snabbare inom tidigare nämnda Order&Pay.

Annons