De niodubblade försäljningen: ”Har varit explosionsartat”

Sotarna hade rätt.

I slutet av 2018 skrev vi om en alldeles ny svensk e-handel vid namn Sot of Sweden. Det var ett gäng sotare som startade en heminredningsbutik på nätet. Kopplingen till deras vanliga jobb var helt enkelt att de får en inblick i många fina hus och därmed vet hur det skapas trevnad och ett mysigt hem.

LÄS ÄVEN: Sot of Sweden har sålt mer än förväntat

Annons

Premissen att sotarna skulle vara duktiga på vad som behövs i form av heminredning har visat sig korrekt. I mitten av förra året meddelade företaget att de sålt mer än förväntat och när vi nu frågar medgrundaren Richard Svensson hur det gått under julhandeln så svarar han såhär:

Julhandeln gick riktigt bra. Vi slog nytt försäljningsrekord och niodubblade försäljningen jämfört med föregående år. Då var vi endast några månader gamla, så det är kanske inte en rättvis jämförelse, men utvecklingen har varit explosionsartad, säger Richard Svensson till Ehandel.

Hur såg hela 2019 ut när det kommer till försäljningen?

Vi går inte ut med konkreta siffror. Men i princip har vi slagit nytt rekord varje ny försäljningsmånad. Det känns som att vi har hittat rätt i vårt varumärkesbyggande.

“Nätet är överlägset bättre”

Under förra året testade Sot of Sweden att gå offline, något som sägs ha gått bra men e-handeln är där det händer.

LÄS ÄVEN: Renodlad e-handel testar att gå offline

Vi hade en popup-butik i centrala Malmö under en månad. Det gick bra, men nätet är överlägset bättre. Men det var framför allt väldigt lärorikt att träffa kunderna och få direkt feedback på vad vi gör. Vi hade faktisk kunder som åkt ganska långt enkom för vår butik. Helt enkelt tagit en weekend i Malmö och släpat med mannen till SOT-butiken som bärhjälp. Väldigt kul och smickrande.

Blickarna är riktade mot Norge

I samband med popup-butiken så öppnade man även upp nätbutiken för danska kunder. En expansion som företaget knappt räknar som utlandet. Vi frågade Richard Svensson hur det går med utlandssatsningarna.

Annons

Vi finns i Sverige och Danmark. För ett Malmöföretag känns inte Danmark direkt som utlandet. Starten har varit okej, det tar lite tid att jobba in sig på en ny marknad. Vi kommer att fortsätta expansionen under våren och då blickar vi främst ut över Norge, Tyskland och Finland.

Vad är nästa steg för e-handeln?

Vi jobbar med logistik och leverantörer. Vi har endast egendesignade produkter och det är mycket jobb att få allt rätt. Vi försöker utveckla våra kommunikationsvägar. Vi har snart 10 000 följare på Instagram och ett par tusen prenumeranter på vårt nyhetsbrev. Här finns mycket att göra, berättar Richard Svensson.

Annons