De ökade både försäljningen och vinsten rejält: ”Styrkebesked”

Varken en svag krona eller orolig omvärld kunde stoppa varumärkets framfart.

Vi har sett flera modeaktörer som sliter ont med både tillväxt och marginaler. Men för Björn Borg verkar det gå i rakt motsatt riktning.

Varumärket lyckades nämligen växa omsättningen med 8,9 procent under första kvartalet till 246,9 miljoner kronor. Extra bra gick det för den egna e-handeln, där omsättningen ökade med 32 procent till 33,4 miljoner kronor.

Annons

Styrkan i vår sportkollektion blir särskilt tydlig när vi tittar på tillväxten för egen e-handel, där vår sportkollektion växer med 102 procent i kvartalet, säger Henrik Bunge, vd för Björn Borg, i rapporten.

Räknar man däremot in e-tailers, alltså återförsäljare i e-handeln, backade omsättningen från 94,6 till 92,9 miljoner kronor.

Jagar global tillväxt

Det var nog den enda plumpen i protokollet under kvartalet. För när vi sen tittar på rörelseresultatet kan vi konstatera att även det ökade, men här från 29,3 till 31,4 miljoner.

Vi inleder året med god försäljning och mycket god utveckling av vårt rörelseresultat. Att vi trots fortsatt svag krona och en orolig omvärld ökar vårt rörelseresultat i kvartalet till 31,4 miljoner kronor är ett riktigt styrkebesked, säger Henrik Bunge.

Med en drömstart i ryggen ser man även med tillförsikt på fortsättningen av året.

Oavsett utvecklingen i vår omvärld är jag övertygad om att vi också framåt kommer leverera lönsam tillväxt och fortsätta vår resa att bygga ett globalt sportmodevarumärke, avslutar han.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!