De säljer baby-utmanaren: ”Ibland får man ta tuffa beslut”

Tre miljoner och svarta siffror.

Jollyroom-utmanaren Minijoy, som drog igång i slutet av 2018, har växt i raketfart. Under 2020 omsatte man tre miljoner kronor och vände till vinst. Men nu har grundarna Said Saharkhiz och Behzad Rahimi bestämt sig för att sälja bolaget.

LÄS ÄVEN: Efter livliga lanseringen: Nu ska Minijoy bli ”framtidens e-handel”

Annons

Anledningen är att vi vill satsa helhjärtat på vårt andra bolag. Vi har helt enkelt inte riktigt den tiden som Minijoy behöver och förtjänar, säger duon till Ehandel.

Vem ser ni skulle kunna vara en potentiell köpare? 

Någon som kan driva Minijoy till att nå dess fulla potential. Vi har byggt en oerhört bra plattform med väldigt nöjda kunder, och vi har toppbetyg bland alla återförsäljare inom vår kategori. Vi har även bra daglig trafik, och under det föregående året har vi lagt mycket fokus på att göra bolaget lönsamt.

I skrivande stund har Minijoy fått in ett 20-tal olika intressenter, både från Sverige och internationellt. Men priset för bolaget är inte hugget i sten.

Vi har inte satt ett fast pris för Minijoy, det kommer att bli en överenskommelse mellan oss och en eventuell köpare. Vi är inte ute efter några orimliga summor och ser istället att någon som kan driva bolaget vidare tar över rodret och styr det i den riktning Minijoy behöver styras mot, säger Behzad Rahimi.

Hur känns det att lämna något som man startat upp från grunden?

Som entreprenör måste man ibland ta tuffa beslut och vi har alltid våra företags bästa i åtanke. Vi har levererat fler än 15 000 order sedan starten för drygt två år sedan så det är klart att det är jobbigt att lämna. Men Minijoy behöver mer uppmärksamhet än vad vi kan ge företaget i dagsläget. Just av den anledningen känns det rätt att släppa taget om bolaget och ge det till någon som kan och vill driva vidare det.

Vi har på egen hand byggt upp Minijoy helt från grunden och har idag en helt automatiserad e-handelsbutik med lager i Falköping som sköter allt det logistiska, så att vi har kunnat fokusera på själva affären och mötet med kunden online.

Annons

Om Said och Behzad får summera 2020 så säger de att det varit ett år då man, förutom att ställa om till en mer lönsam affärsmodell, verkligen har fokuserat på att justera alla delar i bolaget för att inte behöva förlita sig på bland annat kampanjbaserade produkter som många konkurrenter i branschen. Istället tänker man i termer av långsiktig hållbarhet i alla led.

Självklart ställer det högre krav på sortimentet och kommunikation mot kund. Men vi har kämpat på med planläggningen där vi har arbetat agilt på veckobasis för att nå målet.

Med hänsyn till omsättningen och den förändrade affärsmodellen så visade andra halvåret av 2020 en bra effekt där helårsresultatet vände till vinst i bolaget. Vi har hittat en bra affärsmodell som går att skala upp och bygga vidare på, och som ger bättre lönsamhet på varje enskild produkt. Vi har större kontroll på kostnader och annonsering, samt koll på vilken typ av marknadsföring som ger bäst effekt.

Ni lämnar alltså Minijoy för att fokusera på ett annat projekt. Vad är det för företag? 

Vi stannar i branschen och kommer att jobba vidare med vårt distributionsbolag som växer kraftigt. Vi har exklusiv distributionsrätt till ett väldigt attraktivt varumärke, Baby Brezza, och är på så vis avtalsleverantörer till flertalet återförsäljare runt om i Skandinavien.

Bolaget heter IBP Scandinavia AB och vi har cirka 700 butiker knutna till oss. Vi ser stora möjligheter framför oss men dessa kräver också vår fulla uppmärksamhet. Vi har dessutom en hel del andra spännande projekt på gång som kommer att se dagljuset i år, så det känns inte mer än rätt att vår fokus riktas till IBP Scandinavia och att vi låter Minijoy drivas vidare av någon som har vill driva det till dess fulla potential.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!