De ska elektrifiera Mathems lastbilar – ”hälften ska gå på el”

"Våra kunder kör själva elbil".

Mathem, Renault och Bilia. Ja, det är en sällsynt trojka. Men nu ska de samarbeta. Målet: Utveckla framtidens fossilfria transporter. Det framgår av ett pressutskick.

Mathem ska i dagarna börja leverera ut sina matkassar med Renaults eldrivna och specialbyggda lätta lastbil, vid namn Master E-TECH Electric.

Annons

LÄS ÄVEN: Så hållbar är matjättarnas e-handel – ”Allt ska gå på el om fem år”

Elbilen uppges vara ett viktigt steg i Mathems satsning på hållbara transporter. Något vd:n Johan Lagercrantz berättade i en intervju med Ehandel i början av november. Han nämnde även att bolaget har ett pågående elbilsprojekt med en biltillverkare.

Vi har några prototyper som redan är i drift och som åker förutbestämda slingor i bland annat Stockholm, med start och stopp för avlastning av kassar. Men vi är inte riktigt i hamn med utformningen. Det är ganska tunga lass som batteriet ska driva i ex antal timmar. Och dessutom kräver vissa varor kylning. Så batteriet ska lösa väldigt mycket i dag. Det finns inga fordon som klarar det på ett bra sätt än, sa Johan Lagercrantz då.

Och nu står det alltså klart att det är fråga om lastbilar från franska Renault. Johan Lagercrantz nämnde också att det är en utmaning att både få tillräckligt med ström för att kyla mat – och till att driva en lastbil fullastad med matkassar en längre sträcka. Det krävs också mycket strömkraft till följd av lastbilens många start- och stoppmoment vid utleverans.

Hälften el om fyra år

Men detta ska Renault, enligt pressutskicket, ha löst genom att genom att placera solpaneler på bilens tak. Panelerna ger kraft åt kyl- och frysanläggningen – och ökar lastbilens räckvidd, framgår det.

Renault antog Mathems utmaning och levererade en speciallösning – en bil som uppfyller deras krav på nollutsläpp och vikten av att hålla varorna kylda under leverans, kommenterar Thomas Holm, Sverigechef på Renault Nordic.

Staffan Löttiger, med titeln Uvecklingschef Operations på Mathem, säger att många av e-handlarens kunder är miljömedvetna.

De vill ha ekologiska produkter och kör själva elbil. Vårt mål är att hälften av vår lastbilsflotta ska vara elektrifierad till 2025, kommenterar han.

Annons

Solceller i Larsboda

Som Ehandel rapporterat bygger Mathem nu även en logistikanläggning i Larsboda söder om Stockholm. När den automatiserade anläggningen invigs under hösten 2022 ska den till stor del vara självförsörjande på förnybar el.

Detta med hjälp av en egen solcellsanläggning som uppges bli den största anläggningen i sitt slag i Stockholm. I Larsboda ska även Mathems framtida elbilar laddas.

Hur får vi då in Bilia i ekvationen? Jo, det är Bilia som sköter distributionen och leveransen av de eldrivna lastbilarna till Mathem.

Vi är glada att få vara med på den här fossilfria resan. Vår roll i det här samarbetet är att få ihop alla delar för kunden, kommenterar Björn Brodin, försäljningschef Företag på Bilia i region Stockholm.

Annons