De ska göra second hand-försäljningen som ny: ”Alldeles för svårt”

"Idag är det ofta helt okänt vad som händer med produkterna".

Vi ser allt fler e-handlare och plattformar som försöker knäcka second hand-nöten. När vi testade second hand-försäljningen för mode visade det sig dock vara en blandad kompott.
Det hoppas nu mor och dotter, Ann och Sofie Hjelmberg, förändra. De lanserar nämligen en SaaS-plattform för second hand-försäljning under namnet Recrql.

Här ska e-handlarna kopplas samman med konsumenter och tredjepartsleverantörer genom produkternas hela livscykel. Något man i sin tur säger ska förlänga varornas livslängd.

Annons

Med Recrql får anslutna retailers ett helt nytt informationsunderlag om sina kunder och produkter under hela produktlivscykeln. Idag är det ofta helt okänt vad som händer med produkterna efter att de sålts första gången. Hur länge de håller. Hur populära de är på andrahandsmarknaden? Vilka kunderna är som endast köper second hand, säger Sofie Hjelmberg, vd på Recrql, i ett uttalande.

Det ska även ge konsumenterna möjlighet att bättre förstå i vilken fas second hand-produkten man köper befinner sig i.

Vi erbjuder ett strukturerat sätt att samla in denna information och skapar på så vis helt nya försättningar för att jobba aktivt med att utveckla mer hållbara produkter. Samtidigt får konsumenter det verktyg vi är övertygade om att de behöver för en mer cirkulär konsumtion. I vår app finns alla historiska köp samlade på ett och samma ställe. Med bokstavligen bara fyra tumklick så har man lagt ut varor man inte längre behöver till försäljning, säger Sofie Hjelmberg.

"Riktar oss mot modebranschen"

Försäljningen sker via den anslutna e-handlarens webbutik. Men produkten i sig skickas direkt från privatpersonen som säljer till köparen. Något som eliminerar behovet av extra lagerhållning och även ger kortare ledtider. Säljaren kommer även att få tillgång till produktbilder, beskrivning och prisrekommendationer, eftersom plattformen är sammankopplad med e-handlarens system.

Vi är många som vill handla mer hållbart, men det är idag alldeles för svårt att hitta likvärdiga alternativ till att köpa nytt. Det ska vara lika enkelt, säkert och tryggt att köpa second hand som att köpa nytt. Här och nu riktar vi oss mot modebranschen, men i nästa fas kommer vi ansluta retailers från andra branscher, exempelvis elektronik och heminredning till plattformen, säger Ann Hjelmberg, ordförande på Recrql.

Bolaget har i samband med lanseringen också avslöjat sin första kund. Det är Houdini Sportswear som ansluter sig till plattformen.

Vi har arbetat med secondhandförsäljning under många år och är nu glada för att kunna utöka vårt erbjudande där vi når fler kunder på ett effektivt sätt och gör det lättare att sälja vidare sina produkter. Oavsett om våra användare köper nya produkter eller second hand från oss är det viktigt att de ska få samma helhetsupplevelse, säger Angelica Molin, e-handelschef på Houdini Sportswear.

LÄS ÄVEN: Vi testar e-handlarnas cirkulära mode - hälften floppade

Annons

Annons