Search
Close this search box.
ANNONS

De ska nå 100 miljoner med nytt namn – ska ut i Europa

Bröderna Dennis och Johannes Sellén som driver Nordic Spectra
Nordic Spectra/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Pandemin har gjort många trygga med att e-handla smycken".

ANNONS

Ibland behöver man byta namn. Det blir tydligare så. Åtminstone om vi får tro Jewelry Box, den Nyköpingsbaserade e-handlaren som säljer smycken, till främst en kvalitetsmedveten målgrupp. Smyckeshandlaren byter nu namn till Nordic Spectra. Därmed integreras även bolagets ateljé och fysiska butik i Nyköping – som fram tills nu hetat Ateljé Teboon – i det nya varumärket.

Ateljé Teboon har varit namnet på vår guldsmedsbutik i Nyköping i 51 år. Jewelry box skapade vi 2016 som ett fristående varumärke för att nå ut nationellt med vårt e-handelserbjudande. Men båda varumärkena har legat under vårt bolag Guveau AB. Nu slår vi samman de två varumärkena till ett, säger delägaren Johannes Sellén till Ehandel.

Guveau AB är ett familjeföretag som drivs av den tredje generationen guldsmeder i familjen Sellén. Första verksamheten startades 1946.

LÄS ÄVEN: Framgångsrik guldsmed på nätet öppnar en till e-handel

Under det föregående brutna räkenskapsåret – som sträckte sig fram till och med september 2020 – omsatta bolaget drygt 24 miljoner kronor, mot 19,2 miljoner, föregående räkenskapsår (2018/2019). Och intäkterna har ökat stadigt sedan räkenskapsåret 2015/2016, då de uppgick till knappt 13 miljoner. Vid årets bokslut för den sista september landade omsättningen på cirka 30 miljoner.

Det har gått som tåget, men nu vill vi skala upp ytterligare. Och det kräver en ny varumärkesstrategi och ett nytt namn för att hitta ännu mer synergier i e-handeln. Men framöver ska den fysiska butiken i Nyköping årligen stå för runt 10 miljoner av intäkterna. Men det är e-handeln som ska skapa expansionen. Om fem år omsätter vi 100 miljoner, varav 90 miljoner ska vara online-intäkter.

Äldre målgrupp

Målgruppen utgörs dels av exempelvis de som är på jakt efter vigsel- och/eller förlovningsringar. Och det köps även dop- och examenssmycken. Många kunder är också mellan 50 och 75 år. De manliga konsumenterna "konverterar bäst", enligt Johannes Sellén. De köper gärna premiumsmycken till sina partners.

I det produktsegmentet som vi verkar inom rör sig lite mer köpstarka kunder som uppskattar kvalitét. Våra smycken ska kännas äkta och hålla i generationer, säger Johannes Sellén.

Han tillägger att smyckeshandeln fått en rejäl skjuts online. Nu hittar även de äldsta till e-handeln och genomför köp i webbshoppen. Men fram till våren 2020 var segmentet eftersatt på e-handelsområdet, säger han.

Men pandemin har som bekant gjort fler än någonsin trygga med att handla online – och så även smycken. Försäljningen av förlovningsringar minskade dock under pandemin, när många bröllop ställdes in. Samtidigt köptes det fortsatt ofta presenter, såsom armband, halsband och örhängen.

Ser ni en risk för en avmattning i e-handeln, sedan restriktionerna slopades?

Nej, vi är inte oroliga. Vår bransch har istället fått en chans att komma i fatt på e-handelssidan och lockat tidigare e-handelsovana kunder. Det här är ju en bransch där kunderna kräver mycket trygghet i köpen. Men nu kan vi på ett bra sätt informera om produktegenskaper och erbjuda trygga betallösningar även online.

Den fysiska butiken i Nyköping ska dock vara kvar, tillägger Johannes Sellén. Detta då man fortfarande där utför många specialbeställningar och reparationer. Men nu med det nya varumärket Nordic Spectra kan bolaget tydligare berätta sin historia, även för e-handelskunder, säger han.

Tar e-handeln ut i Europa

Det nya varumärket ska även underlätta en expansion av e-handeln ut i Europa. Bolaget lanserade redan förra året en lokalt anpassad Jewlery box-sajt i Tyskland.

För att nå 100 miljoner inom fem år så krävs expansion. Vi kan inte bara vara på den svenska marknaden med den målsättningen. Och nu "rebrandas" även den tyska sajten under vårt nya varumärke för att växlas upp under nästa år.

För att frakta smycken anlitar Nyköpingsföretaget Postnord, medan DHL sköter leveranserna till Tysklandskunderna. Efter Tysklands-satsningen är målet att även expandera till den danska marknaden.

Varumärken som Nordic Spectra är återförsäljare av, exempelvis Georg Jensen, Thomas Sabo och Pandora, är, liksom i Sverige, även väldigt framgångsrika i Danmark, enligt Johannes Sellén. Men några omsättningsmål för utlandssatsningarna vill han inte gå ut med i dagsläget.

Kommer ni lansera egna smycken under Nordic Spectra-varumärket?

Ja, absolut. Vi formger och tillverkar flera kollektioner i guld och silver under eget varumärke. Även ett stort sortiment av vigsel- och förlovningsringar. Detta är också något som vi kommer fokusera extra på framöver.

Dela artikeln: