De ska nå 865 miljoner i år – tillsätter ny VD

"Det är så skönt".

Gudrun Sjödén, det globala svenskgrundade modevarumärket, rapporterade nyligen siffrorna för fjolåret som visade en omsättningsökning om 16,5 procent och en fyrdubblad vinst. Under de senaste åren har man förflyttat försäljningen till att bli alltmer online, och nu meddelar bolaget att försäljningen i framför allt Tyskland och USA driver på utvecklingen.

LÄS ÄVEN: Modeföretagets fullträff: Nuddar 430 miljoner och fyrdubblar vinsten

Annons

Företaget spår att årets försäljning kommer att landa på 865 miljoner kronor med mycket god lönsamhet.

Kommer man upp i volym är distanshandel mycket lönsam, säger Gudrun Sjödén, vd i bolaget, i ett pressmeddelande.

Men nu tar Gudrun ett steg tillbaka och låter Ann Adelsson ta över vd-rollen för koncernen och platsen i ledningen i Gudrun Sjödén-gruppen. Gudrun blir istället vice vd och Creative Director.

Ann Adelsson har under de senaste 12 åren och 3 månaderna haft olika uppdrag i bolaget. Hon började som försäljningschef för butikerna i Norden, USA och Storbritannien. Under 2012 blev hon affärsutvecklingschef för både nya marknader och nya butiker, och sedan 2016 har hon varit operativ chef och vice VD. Dessförinnan har Ann även arbetat på Bonnier-Carlsen, Akademibokhandeln och Exlibris.

Det är så skönt att nu få lämna över vd-stolen till en medarbetare som så länge stått vid min sida i den kraftfulla och framgångsrika utvecklingen vi haft under de senaste åren, säger Gudrun Sjödén.

Annons